Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Altina,

    till utbildningar på grundnivå på svenska högskolor-universitet konkurrerar du med dina gymnasiala meriter. Ingen hänsyn tas till de högskolepoängen du läst.
    Däremot om du söker till utbildningar på avancerad nivå: magister eller masterprogram, där behörighet består av att man har fått ut kandidatexamen eller yrkesexamen á minst 180 högskolepoäng, då är det bra att ha fler högskolepoäng i bagaget (eftersom urval sker på det totala antalet godkända högskolepoäng som sökande har med sig "i bagaget").
    Vilken utbildning vill du komma in på?

    • ELEV : Jag vill komma in till socionomprogrammet
    • Julia : Socionomprogrammet är utbildning på Grundnivå. Du konkurrerar om plats med dina gymnasiala betyg. Du kan också konkurrera med resultatet från högskoleprovet. Om du har högskolepoäng eller inte kommer inte spela någon roll för din möjlighet att komma in på socionomprogrammet.