lisa837659

    Hej, jag skriver åt en vän som inte behärskar svenska. Hen är intresserad av att läsa till barnskötare men hen kan inte komma in på barn- och fritidsprogrammet eftersom hens utbildningsnivå bedöms som "för hög" - det finns få platser och de flesta platserna är reserverade för personer som inte har någon gymnasieutbildning. Hen kan dock komma in på enstaka kurser (t.ex. hon läste specialpedagogik 1 i somras och läser kommunikation nu). Går det att bli barnskötare genom att läsa fristående kurser och sen kontakta kommunen för att ordna en APL? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Barnskötare är i Sverige (i alla fall ännu - uppgift från okt 2020) ett icke-reglerat yrke, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man måste ha.

    Många kommuner bestämmer sig för att på "fasta tjänster" (alltså på tillsvidareanställningar) anställa endast legitimerade förskollärare. Och de som saknar förskollärarlegitimation kan i bästa fall få vikariat eller "timmar vid behov".

    Det finns annars kommuner som anställer barnskötare på fasta tjänster, men vem de anser som "behörig barnskötare" kan varje arbetsgivare bestämma själv. De som har examen från barn- och fritids programmet från gymnasiet eller har motsvarande utbildning från komvux anses oftast som "behöriga barnskötare" --- fast egentligen finns inte någon "fastställd behörighet" för Barnskötare.

    På grund av det som jag beskriver ovan, går det inte att svara på vilka kurser som man behöver läsa för att bli en "behörig barnskötare". ... ang.APL - arbetsplatsförlagd lärande, så är "praktik under handledning som ingår som en del i utbildningen" och går inte skaffa sig utanför utbildningen. Förklaring: under APL har den studerande 2 handledare: en lärare från skolan/utbildningen och en utbildad handledare på en arbetsplats; inför APL får man viss kunskapsgrund och uppgifter att lösa under APL som sedan betygsätts och man får betyg på kursen/kurser där praktik ingår.

    Att tänka på om man inte kommer in på barnskötar-utb. på komvux:
    - kanske utbilda sig till förskollärare?
    - se vad folkhögskolorna har att erbjuda, t.ex utbildningar till elevassistent?
    - fundera på yrkeshögskoleutbildningar till Lärarassistent eller Specialist-barnskötare.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar, se nedan:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-larmiljoer
    utbildning/campus-nykoping/specialistbarnskotare-cny-nykoping
    yrkeshogskola/lararassistent-med-specialisering-inom-integration-lernia-stockholm-distans
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/lararassistent-nackademin-jonkoping