Leah

    Hej Jag undrar om fritidspedagog kan jobba som fritidsledare med ungdomar. Jag har läst att fritidsledare kan jobba med ungdomar på en verksamhet där man gör aktiviteter för ungdomar typ 12-18 år. Kan en fritidspedagog också jobba med ungdomar på såna ställen ? Och är dessa yrken eftertraktade, eller finns det en risk att man inte får jobb efter utbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Leah,
    så länge det inte ges någon sort Jobbgaranti, så finns det alltid risk att inte få jobbet efter utbildningen.
    Utbildningar till Fritidsledare ligger inom folkhögskola - det är en eftergymnasial men inte akademisk utbildning. Den kan ha olika inriktningar - var god läs om det yrket på framtid.se/yrke/fritidsledare Med utbildning till fritidsledare kan man inte få en legitimation, för att man ej får ut en lärarexamen. Yrket är med det på sätt och vis "icke-reglerat" och arbetsgivare får anställa vem hem vill, med vilken utbildning som helst. Jag kan inte säga någonting om alla arbetsgivare, för de är så många och kan tänka väldigt olika: någon arbetsgivare kan tänka att man ska anställa i första hand med rätt utbildning, alltså med utbildningen från en folkhögskola där man läst för att bli just en fritidsledare, men en annan arbetsgivare kan tänka annorlunda och föredra någon med akademisk utbildning, t.ex högskoleutbildning till en fritidspedagog (på grund av den utbildningen är både längre och ligger också på högre nivå).
    Utbildningar till fritidspedagog och till fritidsledare ligger i Sverige inom olika skolformer, därför går det bra att söka båda de utbildningar samtidigt och också komma in på båda samtidigt. Du kan t o m komma in på fritidspedagogprogrammet inom högskola-universitet + samtidigt till flera olika folkhögskoleutbildningar till fritidsledare (varje folkhögskola gör sin egen antagning och det är därför möjligt att komma in på flera olika samtidigt).
    Mitt råd är att du söker utbildningar till båda yrken. Du förlorar ju absolut ingenting på att ansöka till flera utbildningsalternativ. Det går alltid att tacka Nej till erbjuden studieplats. Om du kommer in både på utbildningen till fritidsledare (kanske t o m flera olika sådana utbildningar på olika folkhögskolor) + även på utbildning till fritidspedagog - då blir det dags att göra ett val: vilket yrke du helst vill utbilda dig till. Men skulle det vara så att du endast kommer in på en utbildning, då har du endast ett val att påbörja den eller avstå från att läsa (i alla fall på ett tag).

    • Leah :

      Jaha okej, jag förstår men kan en fritidspedagog jobba med ungdomar tex som fältassistent. Nu vet jag att fältassistenter brukar vara socionomer, men ett liknade yrke där man får träffa ungdomar och vara med dem på fritiden. Vart kan en fritidspedagog jobba förutom på skolan?

    • Julia :

      Med en 3-årig högskoleutbildning (oavsett innehåll i utbildningen) kan man få anställning som Arbetsförmedlare, Utredare på olika myndigheter, t.ex utredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN, som utbildningsadministratör och en annan sort Administratör, och även som Civilutredare hos polisen.