Linnea
    Hej! Jag ska börja IB1 till hösten och har läst franska under PreIB, vilket jag även gjorde under högstadiet. Jag vill inte välja franska som ett av mina sex IB-ämnen, utan vill läsa det som ett sjunde ämne endast under IB1. Räcker detta för att ge mig full meritpoäng för moderna språk, eller måste jag då välja franska som ett IB-ämne och därmed läsa det även i IB2? Väldigt tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea!

    Vad som gäller angående Meritpoäng för den som tar IB examen år 2014 eller senare, läs på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Meritpoang/
    Language B, HL eller Language B, SL (inte svenska och engelska) ger en och en halv (1,5) meritpoäng, dvs max antal meritpoäng för Moderna språk.
    OBS! Meritpoäng gäller för SVENSKA högskoleutbildningar och inte för alla (t.ex. Handels högskola i Stockholm erkänner inte Meritpoäng). Du skriver inte om du tänkte söka eftergymnasial utbildning i Sverige eller utomlands, därför tänkte jag "påminna" dig om att du inte per automatik kan anta att du kommer att ha extra fördel i konkurrensen om du söker utbildning utomlands - om du har uppnått kraven för att få Meritpoäng.
    I Sverige är det Antagning.se som räknar på dina gymnasiebetyg och det är deras tolkning av reglerna som gäller, därför är det fördelaktigt - i fall något är oklart ang. behörighet till högskola eller hur man räknar fram jämförelsetal eller meritvärde - att läsa de svar som Antagning.se har tidigare gett på https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/ och i fall man inte hittar svar där, kan man ställa en egen fråga. Tryck på FRÅGA OSS? stor blå knapp och meddelanderutan kommer fram.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare