Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Aleksander!
    Jag vill börja med att påtala att det finns eftergymnasiala utbildningar som inte nödvändigtvis kräver examen från gymnasiet, t.ex kan Yrkeshögskoleutbildningar ta in sökande utan gymnasieexamen. Du kan se utbud av yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    Vill du ta ut examensbevis, kontakta komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du behöver göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Från 1 juli 2021 gäller nya regler och det blev ännu mer flexibelt vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux. Men helt fritt är det inte, finns många obligatoriska kurser ändå. Vilka kurser du behöver komplettera med beror på vilka godkända betyg du redan har.
    De generella "ramarna" för examen från komvux är: 2400 gymnasiala poäng (av dem max 150 p. F); gymnasie- eller komvuxarbete måste ingå med godkänt resultat. Matematik 1, Svenska 1 och Engelska 5 måste ingå med godkända betyg. Kursen Idrott-och-hälsa 1 får ej ingå.

    Liselotte