Mikael
    Jag fick underkänt i Matte4, Fysik2 och Kemi2 (naturprogramet) i gymnasiet för ett åt sedan och behövet minst E en av dessa kurser för att kunna få en fullständig gymnasieexamen. Jag har lite svårt för dessa ämnen då jag inte är så jätte bra inom dessa. Går det möjligen att byta ut en av dessa kurser mot en annan eller måste jag klara en av dessa för att kunna få en högskoleförberedande examen?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej MikaeI,

    du behöver inte någon av de kurserna godkända för att kunna få ut examensbevis från komvux. Du behöver bara Iäsa 300 poäng andra kurser med godkänt resuItat.

    Gå prata med syv på komvux. Det är i komvux i den kommunen där du är skriven, som du har rätt att Iäsa och har också rätt att få ut ditt examensbevis.

    Är det någon kurs du behöver som SärskiId behörighet tiII just den högskoleutbildning som du vill söka till sen? Om inte, kan du läsa i princip vilka kurser som helst, av de du inte redan har läst och har betyg i. Men prata ändå med syv på komvux innan.. vissa kurser kan inte ingå i ditt slutbetyg, och även om det är väldigt få  - så är det ändå bra att klargöra det till 100% först, ex. kan inte matte 3b och 3c ingå samtidigt... naturkunskap kurser innehåller delar fysik, kemi och biologi - så du bör undvika läsa kurser i ämnet "naturkunskap", men annars är det rätt så fritt vilka kurser du kan ha betyg i.

    Vänligen

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Så jag skulle kunna byta ut de tre kurserna, men då blir det kanske inte ett naturvetenskapligt program? Blir det då tex natursam beroende på vilka kurser jag läser istället för de tre jag skrev om?
    • Peter : det spelar inte någon roll... när du söker till högskola kollar Antagning.se om du har Grundläggande behörighet. Sedan om det krävs Särskild behörighet - kollar de även det. Bedömer de att du är behörig, då deltar du i konkurrensen med en Siffra (meritvärde) - och det är ingen som är intresserad från vilket program du har din gymnasieexamen.
    • Peter : Det är bättre att ha examensbevis utan några F betyg. Skillnaden i meritvärde mellan F och E är lika stor som mellan E och A. Om du har F betyg i 2 hundrapoängs kurser, är det lika stor sänkning av ditt meritvärde som om du hade E betyg i två kurser, i stället för A betyg... det gör ganska stor skillnad. Och om du har F betyg i exempelvis fysik 2, då är du ändå inte behörig till alla de utbildningar som för särskild behörighet kräver godkänt betyg i fysik 2. Så, det finns ingen som helst anledning att behålla F-betyg i examensbeviset. Nu, när du ändå ska ta examensbevis från Komvux, kommer du endast prövas i BII, kompletteringsgruppen, vid ansökan till högskola/universitet och då behöver du så höga betyg du kan få, då antagningsgräns är oftast Högre i den urvalsgruppen.
    • : Okej, jag förstår. Då räcker det kanske med att endast byta en Fysik 2 till en tex Samhällskunskap 2, då jag endast behöver 50p godkänt till, och på så sätt blir jag behörig till att söka till universitet. Jag har tänk söka in med HP resultatet så jag blir inte påverkad av att hamna i urvalsgrupp II
    • : Räcker det me 2200poäng av 2400 för en examen via komvux? Eftersom idrott och hälsa 1 tas bort så antar jag att godkänt gränsen blir till 2150 poäng?
    • Peter : Nej, godkänt-gränsen är fortfarande 2250, du måste ha minst 2250 godkända poäng. Jag skriver nu också ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mikael,

    du behöver under alla omständigheter minst 2250 godkända poäng.

    Du behöver också få ut dokumentet EXAMENSBEVIS från komvux. Även om du har betyg i enskilda kurser som överstiger 2250 godkända poäng, men ej har dokument som heter Examensbevis, är du inte behörig.

    Vi avråder från att ta ut examensbevis med F-betyg. Det är du som bestämmer och det är bra att du förlitar dig på Högskoleprovsresultat. Men vi avråder från att ta ut examensbevis med F-betyg, om man kan undvika det. Anledning: du kan ändra dig och t.ex om ett år komma på att du vill byta inriktning och vill läsa ngt. annat... Resultat av högskoleprovet gäller i fem år. Till vissa utbildningar kan resultatet av ditt högskoleprov ej räcka till (även om du får 2.0 på högskoleprovet, kan populära utbildningar tvingas köra utlottning av utbildningsplatserna - pga antal sökande med högsta resultat på högskoleprovet kan överstiga antal utbildningsplatser).

    Om du i ditt examensbevis "låser in" kurser i vilka du har svårt att nå godkänt betyg, har du senare mycket svårt att höja dina betyg. Mycket kan hända ... och du kanske om fem år vill någonting helt annat... du vill kanske läsa fristående kurser på högskolenivå vid sidan av ditt jobb eller av dina övriga studier - och du kanske blir beroende av ditt meritvärde. Har du lågt meritvärde - kommer du inte in.

    Högskoleprovet... vet vi inte 100% hur det blir med det om några år... pga utbrett fusk, kan det bli stora förändringar. Personligen är jag inte säker på att det systemet vi har idag, kommer vi även ha i framtiden. Det kan, alltså, bli så att du kommer att behöva högre meritvärde på dina gymnasiala betyg.

    Jag råder dig därför att försöka läsa eller göra prövning i de kurser där du kan uppnå högre betyg än F och ta in dem i ditt Examensbevis i stället.

    Hälsningar

    Peter syv

    • : Ja, precis. Därför tänker jag mig att jag byter ut F betygen i Kemi2 samt Fysik2 till Samhällskunskap 2b och en till 100p kurs, så att F betygen försvinner och att de inte är med i gymnasieexamen. Detta bör räcka till en gymnasieexamen om jag har förstått rätt. Ett F i matte4 tror jag inte kommer påverka så mycket då programen/kurserna på universitet som jag är intresserd av kräver detta ämne. Därför vill jag som prio 1 kunna klara de två sam kurserna så att jag kan söka till utbildningar redan till hösten som kommer. Dina svar är väldigt givande, så jag skall prata med komvux i mitt område och se om jag kan byta ut Fysik2 samt Kemi2 till ämnen som jag kan klara och sedan få ut en examen?
    • Anna : Krävs det godkänt betyg i matte 4 för de utbildningar som du är intresserad av? Det skriver du i din kommentar ovan. Om matte 4 ingår i Säskild behörighet, är du inte behörig med F i matte 4.
    • Anna : Allmänt gäller: det är komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd som ansvarar för utfärdandet av examensbeviset. Det är rektor på komvux som med sin underskrift försäkrar att reglerna har följts och det är syv på komvux som förbereder examensbeviset för rektors påskrift. Det är därför bra att på förhand - i god tid innan du behöver ditt examensbevis - göra upp studieplanering med "din komvux", så att det inte blir några otrevliga överraskningar sen.