Haya

    Jag tänkte om jag studerar apotekare utbildning utomlands inom Eu och efter 6 mån eller ett år jag tänkte att flytta tillbaka till Sverige och fortsätta mina studier i apotekare alltså kan jag göra ?? och om jag har inte studerade fysiken i gymnasiet, kan det spela någon roll?? Jag vet inte om jag har förklarat det på rätt sätt men iallafall jag försöket

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Haya,
    svenska högskole-universitetsutbildningar kan inte anta obehöriga och det gäller både grundläggande och särskild behörighet. Du måste alltså bland annat ha godkänt betyg även i gymnasiekursen fysik 2.
    Vad gäller att tillgodoräkna sig studier utomlands inom ett svenskt högskole/universitetsprogram så bestämmer varje lärosäte självt om det är möjligt. Troligtvis får man tyvärr nej på just din fråga och detta för att apotekare är i Sverige ett legitimationsyrke där socialstyrelsen utfärdar legitimation och man måste tvunget ha apotekarexamen. Vilka kurser som ingår i utbildning där man i slutet tar apotekarexamen är mycket noga, alltså finns i princip ingen möjlighet att avvika utan det är just precis samma kurser som måste ingå, oavsett vilket lärosäte du läser på. Om du börjar läsa till apotekare utomlands men vill sedan flytta till Sverige (innan du får din apotekarexamen) så söker du i Sverige, till apotekarprogrammet, som "vanligt", alltså via antagning.se och konkurrerar med dina gymnasiala betyg och om du blir antagen ansöker du i så fall om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får svar om du på grund av dina studier till apotekare i utlandet kan hoppa över någon del av apotekarprogrammet i Sverige. Svaret kan tyvärr bli Nej och du ska i så fall behöva läsa apotekarprogrammet i sin helhet.
    En annan situation uppstår om du i utlandet tar ut din apotekarexamen. I så fall ansöker du hos socialstyrelsen om en svensk apotekarlegitimation och får svar om du behöver komplettera (med kurser och/eller med praktik).