Nicole

    Hej! Jag går nu sista året på vård- och omsorgsprogrammet eftersom jag länge planerat att bli sjuksköterska och därefter barnmorska. Men jag har nu under gymnasiets gång börjat intressera mig mycket för läkaryrket istället. Jag tar studenten inom några månader och ska väldigt snart börja ansöka till skolor jag kan börja i till hösten. Men för att bli läkare krävs att jag har naturkurserna och jag har därför funderat mycket på om jag skulle gå ett naturvetenskapligt basår. Jag skulle däremot vilja söka till sjuksköterskeprogrammet ändå på samma gång för säkerhetens skull ifall jag inte skulle komma in. Kan man söka till det och basår på samma gång? Kan jag som inte bor i Stockholm (för tillfället) söka till ett basår som finns i Stockholm, eller i någon annan stad för den delen? Alltså, kan man söka till Stockholm, innan man flyttat dit än? Kan man ta CSN-lån under tiden man studerar på komvux/basår? Eller gäller det bara då man går på högskola/universitet? Ifall jag går basår och får betyg i naturkurserna, hur blir det med antagningen? Kommer jag in i urvalsgruppen för kompletterade betyg då, fast jag inte höjt några betyg, utan enbart läst in fler kurser? Anledningen till att jag skulle vilja gå basår är för att det görs på hyfsat kort tid, enbart ett år. Men hur lång tid skulle det ta att läsa in naturkurserna (+ matte 3 & 4) på Komvux?

    Jag har sett att många natur/teknik-basår har så att man garanteras en plats på ett av univeristetes program efter att man klarat basåret. Men kan man gå ett sådant basår, men sedan avstå från att gå programmet efteråt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nicole,

    till högskola-universitet får du söka upp till 12 alternativ, du måste prioritera de alternativen: "i första hand", i andra hand och så vidare; om du kommer in på en heltidsutbildning som är ditt första alternativ, då kommer du att "strykas" från dina lägre prioriterade alternativ; till högskolor-universitet och folkhögskolorna kan man söka i hela landet - de är Statliga;

    däremot till Komvux (om man vill läsa på gymnasial nivå) söker man i den kommunen där man är folkbokförd. Läsa matte 3 och 4 på komvux tar 10 veckor, om man läser på heltid; detsamma gäller kemi1 och 2 och biologi 1 och 2, nu är vi "uppe" i 30 veckor; sedan är det fysik1a som är en större kurs som läses på heltid på 7,5 veckor och fysik2 som läses på fem veckor - nu är vi uppe i 42,5 veckor alltså ett läsår (på ett ungefär); höstterminen brukar på komvux vara 20 veckor men vårterminen kan vara längre - upp till 25 veckor; det är alltså rimligt att anta att du kan på komvux läsa 20v. under höstterminen och sedan 22,5 veckor - under vårterminen och då ryms alla de kurserna du behöver läsa inom ett läsår.

    Din ansökan till högskoleutbildningar påverkar inte din ansökan till komvux eller till folkhögskolorna och du kan samtidigt även söka väldigt många olika yrkeshögskoleutbildningar; skulle du få flera utbildningsplatser samtidigt, kan du i så fall välja sen - vilken du vill använda och vilka du lämnar återbud till.

    Vänligen
    ANNA