Wilja

    Hej! Jag har precis gått ur gymnasiet och jag vill läsa upp mina betyg på åtta kurser. Som jag förstått är prövningar/högskoleprovet de enda chanser jag har. Jag har läst på lite kring prövningar men är fortfarande väldigt osäker kring hur det fungerar. Hur många kurser kan man läsa per prövningstillfälle och hur vet man att de inte krockar? Har läst att man ska kunna "matcha" tillfällen på olika skolor men bara ett fåtal skolor har lagt upp datum för prövningar, majoritet har endast skrivit veckonummer/att det uppdateras närmare tillfället. Det känns lite väl riskabelt att chansa. Jag vill helst ha hunnit läsa upp kurserna till högskoleantagningen i höst men det kanske inte är möjligt? Är det vanligt att läsa flera prövningar samtidigt eller gör de flesta en i taget? Min sista fundering gäller vart man ska söka in, fanns så otroligt många att välja mellan och jag tyckte många var otydliga med hur man ansökte osv.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du som inte längre är gymnasieelev får anmäla dig till alla de olika städer/kommuner - till komvux/prövningsenheter över hela Sverige.
    Tyvärr finns inte någon central samordning.Och det kan, över huvudet taget, inte garanteras att kunna hitta var man kan anmäla sig. Förberedelser sker på egen hand, genom självstudier. Tidigare fanns det ibland möjlighet att få viss handledarhjälp under tiden man på egen hand förbereder sig inför en prövning, men det blir alltmer ovanligt att sådant erbjuds.
    Högskoleprovet tycker jag du ska göra så många ggr du hinner, orkar och kan.

    Studie- och yrkesvägledare