Elev
    Hej jag mår inte super bra och speciellt inte när det kommer till skolan, jag är jätte stressad och har ångest och depression efter jag förlora en familjemedlem nära mej. Och jag har funderat under hela året om jag verkligen kommer klara 3 år till och må så här (jag har mått så här om skolan sen 7) vilket jag nu inte tror jag kommer göra. Jag har pratat med mon mamma och hon förstår och vet att jag inte mår bra, vi har pratat om vad som kan vara bäst att gör tills nästa år, vi har läst om att reducerat program, avhopp, och eventuellt få en praktikplats istället. Jag undrar två saker vilket alternativ som är bäst och om man skulle kunna läsa karaktärs ämnen för en linje på im?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda, läser du på gymnasiet nu och i så fall på vilket program och vilken årskurs? Jag ser att du är 18 år och gissar på att du måste gå år2 på gymnasiet, men det är bättre att du svarar var du studerar nu, i stället för att jag ska gissa.
    Utan att veta tillräckligt om din situation, så råder jag dig att prata med kuratorn på din nuvarande skola och kanske också be sjuksköterskan förmedla kontakt till skollärare och/eller till skolpsykolog. Jag tycker det bästa är att följa de råden som läkare och psykologen kommer ge dig, när de sätter sig in i din situation.

    • Elev : Okej kan man läsa karaktärs ämnen för vissa linjer på im? Går i 1an
    • Anna : Vilket gymnasieprogram läser du år1 på?
    • Anna : För att läsa på deltid och inte förlora rätten till studiehjälpen från CSN, krävs det läkarintyg eller intyg från en psykolog som sjukskriver eller rekommenderar deltidsstudier. Annars är alla studier på högre nivå än grundskola - Frivilliga. Skolplikten är uppfylld när man går ut grundskolan. Men då har man ingen sysselsättning och ingen inkomst, om man ej får jobb så klart. Jobba får man i Sverige från det att man fyllt 13 år.
    • Elev : Jag går barn och fritidsprogrammet.
    • Elev : Om man hoppar av får man chans till praktik då eller hur funkar det
    • Anna : Om en elev hoppar av gymnasiet, då har hen sedan ej någon gymnasieplats. Vem ska ordna praktik åt den eleven när hen ej är gymnaiseelev längre? Arbetsförmedlingen? Ja, om man skriver in sig där och blir långtisarbetslös och skrivs in i ungdomsgarantin, så är det ett realistiskt alternativ.
    • Anna :

      Inom IM finns det ett program som heter Individuellt alternativ , men de platserna är mycket dyra och avsedda i första hand för ungdomar som inte blev behöriga till gymnasiet och som samtidigt även har särskilda behov. Det finns inte någon automatisk rätt att bli inskriven på ett av IM's program om man redan kom in på ett nationellt program, men om man går via kuratorn och visar upp läkarintygen och/eller intyg från psykologen, så kan kuratorn ta upp frågan hos rektorerna - så kan det ordna sig "den vägen". På Individ.alternativ finns även en lösning som heter Helpraktik, då eleven går på praktik på heltid eller på den delen av tiden som hen ej sjukskriven på (eller enligt särskild överenskommelse). Det är individuella lösningar som skapas på Individ.alternativ.

    Läs alla kommentarer