Carl
    Hej!

    Jag är 26 år gammal och håller just nu på att läsa 1 år folkhögskola för att få en grundläggande behörighet till högskolan. Under detta året på folkhögskola så läser jag in Svenska 3, som var de enda "grundbetyget" som fattades, sen får jag min grundläggande behörighet i Juni.
    Min plan är att jag ska söka in på arktitektprogrammet under HT 18.
    De ämnena som fattas för mig i mina betyg är Matte 3b och Naturkunskap 2, som jag båda planerat att läsa in under ~3 timmar varje kväll här på skolan. Är precis färdig med att repetera hela Matte 2 kursen nu efter 1 månad.

    Jag läser just nu en konstnärlig inriktning på folkhögskolan och är färdig i Juni 2018. Jag kommer ha möjlighet att få både tid och stöttning av lärare inför hemuppgiften på arkitektprovet 2018, som jag ska försöka mig på.

    Jag ska även göra Högskoleprovet för andra gången i April 2018 och siktar på att landa på 1,6 - 1,7. Just nu Har jag nära fullpott på mattedelen, så jag har fram till April på mig att vässa till andra delen av provet.

    Där är det hur det ser ut i nuläget. Har SYV några tankar om detta? Eller låter det som en bra plan? Är det för ambitiöst? Hur tror du att jag kommer lyckas med det rent tidsmässigt?
    Jag tänker att jag ska försöka få in en prövning till Matte 3b i slutet av december/början av Januari. Så att jag har cirka 10-12 veckor att bli klar med den kursen. Då kommer jag som sagt att sitta nästan varje helg + hela onsdag + halva torsdag.
    Naturkunskapen tänker jag göra färdigt efter högskoleprovet i April.

    Vidare har jag lite funderingar kring min ålder osv.
    OM det är så att jag kommer in på utbildningen hösten -18 så kommer jag vara 27 år gammal när jag påbörjar en 5-årig utbildning och 32 när jag är färdig.
    Hur ser egentlig arbetsgivare eller folk på de? Att man är äldre när man börjar studera menar jag?
    Det kan tillomed hända att jag är 28 när jag påbörjar studierna, om jag inte skulle komma in nu nästa höst.

    Är det så att jag inte kommer in till arkitektutbildningen nästa höst, så tänker jag läsa 1-år på Lunds Konst/Designskola som verkar vara superduper förberedande för den typen av utbildning jag tänker mig.

    En sista fundering gäller grundläggande behörighet, och vart mna chanser att söka in på finns. Vill bara se om jag förstått det rätt.
    Av Folkhögskolan kommer jag enligt dom få ett intyg på att jag är behörig för högskolan, men det intyget är inte specfiellt konkurrenskraftigt för högre utbildningar.
    Så, mina chanser för arkitektutbildningen är högskoleprovet och/eller arkitektprovet?
    Jag kan inte se mig själv läsa 2 år Komvux för att få toppbetyg i alla gymnasieämnen, för att kunna konkurrera där.

    Hmm. Det var dom frågorna och funderingarna jag hade just nu, återkommer om jag kommer på något mer.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carl, jag tycker du har en bra och genomtänkt plan. Sedan är det svårt att svara för hur du hinner, orkar och om du t.ex får nya intressen och kanske om några månader kommer på att du vill skaffa dig ett annat yrke... . Sådant händer också. Ex. kan du fastna för Drönarpilot >> - yrket...? :) eller ngt. annat yrke, kanske...?

    Ang. åldern... att du blir "för gammal" - det vet jag att det inte är ngt. problem. Många arbetsgivare tycker att det är bra med mognare arbetssökande, med mer livserfarenhet.

    Tänk på att högskoleprovet och arkitektprovet befriar inte från kravet på att vara BEHÖRIG, och man måste ha både Grundläggande och Särskild behörighet.

    Med OMDÖME från folkhögskola konkurrerar du i BF-betygsgruppen, där 4.0 är högsta "värdet" man kan ha; Du konkurrerar mot andra personer som också har omdöme från en folkhögskola.
    Du kan samtidigt konkurrera i HP- urvalsgruppen och också i Arkitektprovet-urvaslgruppen. Du får med det 3 chanser att komma in.

    Tips - kika på vad som finns inom yrkeshögskola - www.yhguiden.se och sök till högskola och till yrkeshögskola samtidigt. Du söker helt oberoende av varandra... och man kan få plats på högskola/universitet OCH på flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Får du flera platser, kan du välja sen.

    Fler yrkeshögskoleutbildningar kommer upp i februari 2018. Kika gärna på dem som finns idag - ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/computer-graphics-design-produktvisualisering

    och

    https://www.yhguiden.se/utbildning/tekniska-hogskolan-i-jonkoping/visualisering-av-arkitektur