Jack
    Hej

    Jag har pluggat klart 3 år i gymnsie (Tekninkprogrammet ) och jag vill gå in på Arkitektutbildningen. jag gjorde arkitektprovet hemuppgiften och jag lyckades och gå vidare till provdagarna men jag kom inte in i urvalsgruppen. Jag är behörig för att komma in jag har läst alla ämnen som låter mig vara behörig men jag har inte tillräckligt mycket meritvärde för att komma in på arkitektutblidningen.

    Så jag undrar om jag har änmalt mig för folkhögskolan vilka kurser måste jag läsa för att komma in på arkitektutbildningen och hur blir det med antagnings poäng alltså hur räknar man de?

    Eller skulle det var bättre och höja mina betyg från gymnasie genom komvux?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jack,
    om du får omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola (vilket man kan få på ett läsår) - kommer du att prövas även i BF-urvalet; det högsta omdöme man kan få från folkhögskoleutbildning är 4.0.
    ***
    Om det blir lättare att komma in i BF-urvalsgruppen eller i BII, kompletteringsgruppen - är det slumpen som kommer att avgöra. Du kan dock prövas i flera olika grupper samtidigt.
    Om du är behörig redan innan du gör kompletteringar, prövas du i BI, direktgruppen;
    om du höjer dina gymnasiala betyg - genom att läsa på komvux eller genom att göra prövningar - prövas du även i BII, kompletteringsgruppen;
    om du får omdöme om Grundläggande behörighet från en fokhögskola, kommer du att prövas i BF-urvalsgruppen;
    om du gör Högskoleprovet - kommer du att prövas i HP-urvalet
    och du kan samtidigt också prövas i urvalsgruppen på resultatet av Arkitektprovet.
    I vilken av de grupper om det blir lättare att komma in vid nästa antagning, är det ingen som vet. allt beror på vem som söker och vad de har för meriter - vid nästa antagning.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Hej Mikael, Om jag väljer nu och gå in på folkhögskolan är det någon specifik inriktning som jag måste gå in på för att jag blir behörig för arkitektutbildningen efter jag har pluggat klart ett år i folkhögskolan, eller det är bara och anmäla sig till folkhögskolan?
    • Liselotte : Det är till en ALLMÄN LINJE på en valfri folkhögskola som du ska gå - för att ha en chans att få omdöme om Grundläggande behörighet.
    • : Okej men jag har inte riktigt förstått hur blir med 4.0. som man får från folkhögskolan om man pluggade där, alltså kommer dem adderas med min meritvärde eller det är en helt annan grej? det är det som jag är mest förvirad för.
    • Liselotte : Folkhögskolorna sätter omdöme enligt eget system, där 4.0 är högsta möjliga (bästa resultatet). Formellt sett, spelar inte dina tidigare studier roll, när du läser på en folkhögskola; gymnasiala betyg får inte "sammanföras" med omdöme från en folkhögskola. Rent praktiskt, så samlas lärare på en folkhögskola i slutet av ett läsår och diskuterar sig fram till vilka elever som ska ha vilken "siffra", där 4.0 är det högsta möjliga. Läs gärna på https://www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/faq---vanliga-fragor-och-svar/
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jack,
    jag svarar nu på din kommentar...
    Du kan få svar på många frågor på folkhogskola.nu/om-folkhogskola/faq---vanliga-fragor.
    Enligt vad en sakkunnig har förklarat för oss, så är det inte alls självklart att man blir antagen på en valfri folkhögksola... utan man får helst söka till många olika folkhögksolor; varje folkhögskola gör sin egen antagning; de prioriterar enligt de regler som Folkbildningsrådet sätter upp sökande som inte har behörighet till eftergymnasiala utbildningar (i alla fall vid ansökan till Allmänna linjer). En enskild folkhögskola kan besluta att de inte alls tar in sökande som redan är behöriga till högskola (till sin allmän linje... Sedan finns det på folkhögskolorna många andra typer av utbildningar - ex. estetiska kurser och en eftergymnasial utbildning till yrke/fritidsledare).

    Om man, som redan är behörig till högskola, hade tur och kom in på en allmän linje, är det inte säkert att personal på folkhögskolan ens vill titta på personens tidigare gymnasiala betyg; utan de kan göra egna nivåbedömningstester t.ex eller så vill de titta på de tidigare betygen, men - formellt sett, spelar det ingen roll, om man läste på gymnasial nivå förut eller inte.
    I praktiken funkar det så att man deltar i lektioner, lämnar in uppgifter och följer folkhögskolelärarnas anvisningar och kan mot slutet av första läsåret få bedömning att man har uppnått Grundläggande behörighet genom folkhögskolestudier och få ett OMDÖME som kan t.ex vara 2.0 eller 3.0 eller 4.0 eller så får man svar att lärare anser inte att man har uppnått grundläggande behöriget, då måste man fortsätta läsa på en folkhögskola och kan, förhoppningsvis, uppnå kraven för omdöme om grundläggande behörighet - senare... Ofta sätts omdömer mot slutet av varje läsår, och inte mitt i ett läsår.

    Länktips: folkbildningsradet.se/om-folkhogskolan.

    Liselotte