Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina!

    För att plugga vidare till Psykolog>> behöver du Grundläggande behörighet (som alltid krävs för alla högskoleutbildningar) + du behöver godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Matematik 2.

    På Vård- och omsorgsprogrammet läser man inte Matematik 2 som en obligatorisk kurs, därför måste du fråga på den gymnasieskola som du vill läsa VO på - om Matte 2a kommer att erbjudas. Sedan måste du också säga på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet, dvs svenska eller svenska som andraspråk 3 och engelska 6. Att läsa kurser för Grundläggande behörighet på ett yrkesprogram är din rättighet. Att läsa matte 2 är inte din rättighet, men allt som oftast brukar det inte bli några problem, utan de flesta gymnasieskolor erbjuder läsa matte 2 på VO, om eleven vill.

    Angående Samhällskunskap 1b, så behöver du inte tänka på det något speciellt för att man på VO läser två mindre kurser i Samhällskunskap, som tillsammans ger samma behörighet som Samh1b. Det kan du se i programplanen för VO>>>

    Sedan behöver du också försöka få så höga betyg du kan, för att psykologprogrammet är mycket populär och brukar ha hög antagningsgräns (i princip A-betyg i alla kurser kan krävas för att komma in).

    Gör du högskoleprovet>> (vilket är frivilligt) får du en extra chans att komma in på en högskoleutbildning, för att då prövas du även i HP-urvalsgruppen.

    Jag hoppas mitt svar förklarar hur det ligger till med behörighet till psykologprogrammet. Kort svar är att det är på VO möjligt att bli behörig men man måste se till att läsa Matematik 2a i så fall.

    Lycka till i dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare