elu
    Hej!
    Jag går på Naturvetenskapliga program och tänker läsa filosofi 1, psykologi 1, franska 2 och 3 respektive internationell ekonomi som utökad kurs, det vill säga antal poäng jag kommer läsa kommer bli 3000 poäng totalt under tre år, och jag har engelska 7 samt matematik 5 som individuella ämne. Nu är min fråga om det är bra ide att läsa de här utökad kurs för att öka mitt meritvärde eftersom jag kommer läsa 3000 poäng så kommer det vara jätte mycket för mig men jag ska inte lägga ner tid på de till exempel om jag bara får typ godkänt på mina utökade kurser kommer det hjälpas till att öka mitt meritvärde eller inte? Eftersom man delar till antal poäng man läser när man räknar meritvärde är jag orolig om mitt meritvärde. Är det bra att läsa de eller att de meningslös? Jag tänker bli läkare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elu!
    Utökade kurser räknas in i jämförelsetal i två fall
    Om de krävs för behörighet
    Eller
    Om de ger meritpoäng. I alla andra fall räknas de inte med alls, det är som om du inte har läst dem, just för meritvärde ... Annars så är det bra med mer kunskap men betygen påverkar inte ditt meritvärde.
    Vi rekommenderar försöka rymma in alla kurser inom programmets 2500 poäng, om det går.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare