Erik
    Hej, ska börja 2:a året på teknik ( informations och mediateknik ) och undrar om vilket val som är bäst för mig. Har tänkt välja matematik 4 och det känns som om fysik 2 ger en bredare bas. Hade velat jobba inom programmering eller liknande senare och undrar om programmering 2 är viktigt för vidare studier och arbete.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Erik,
    om du planerar läsa vidare efter gymnasiet, råder jag dig titta på vilken behörighet den utbildningen kräver, t.ex. Civilingenjör kräver Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 2.
    Alla högskoleutbildningar finns på www.studera.nu

    och alla yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se

    I fall du vill i första hand söka jobb efter gymnasiet, kan Programmering 2 vara ett bättre alternativ.

    Ännu ett alternativ för dig är att ansöka om att läsa en av kurserna som "utökad kurs" dvs utöver heltid och då kan du få betyg i både Fysik 2 och i Programmering 2. I fall du väljer det alternativet (vill ansöka om en utökad kurs), tänk på att innan kursen börjar bör den skrivas in i din Studieplan just som "utökad kurs" och den kommer att bli markerad i ditt Examensbevis just som "utökad". Varför det är viktigt?
    Jo, för att utökade kurser räknas in i Jämförelsetal enbart om de är behörighetsgivande eller om de ger Meritpoäng. I andra fall räknas inte det betyget i.
    Exempel:
    du läser Programmering 2 som en vanlig kurs & Fysik 2 som "utökad kurs" och söker till Civilingenjör, då kommer betyg i Fysik 2 räknas in i Jämförelsetal eftersom den är behörighetsgivande. Varken sig Programmering eller Fysik ger några Meritpoäng.
    Om du däremot söker en annan högskoleutbildning där Fysik 2 inte krävs, kommer då INTE betyg i Fysik påverka ditt Jämförelsetal.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Återkom om ngt. fortfarande är oklart!
    Anna SYV