Elev

    Hej! Jag håller på att plugga upp gymnasiefysiken på egen hand. En svårighet jag har upptäckt är språket. Jag har engelska som modersmål, och med nya koncept som presenteras i läroboken så har jag svårt att internalisera kunskapen. Snart kommer jag börja läsa Fysik 2 på egen hand men jag undrar då om det kommer skilja sig särskilt mycket om jag använder engelsk litteratur istället? Om jag genomför en prövning i kursen, kommer kunskaper förvärvade från engelska källor påverka mitt förmåga att överhuvudtaget bli godkänd? Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hejsan,
    vi rekommenderar att du läser fysik 2 kursen på komvux eller på en folkhögskola. Du kan vid sidan av komvux- eller folkhögskolestudier bedriva också självstudier, på vilket språk du vill.

    SYV är inte fysiklärare. Vi kan därför inte rekommendera kurslitteratur.
    Det vi kan hjälpa dig med är en länk till beskrivningen av kursen och betygskriterier på Skolverkets hemsida. Om kurser i fysik på gymnasienivå i Sverige - var god se Skolverket.se/gymnasiet/fysik
    Vänligen
    Julia syv