Kimia
    Hur ska jag gå tillväga för att läsa de kurserna ,på distans?.Kan man göra särskilda prövningar i kurserna?.Och i vilken/vilka av de 3 kurserna ingår det laborationer?.
    Om det är så att det krävs fysik2,kemi2 och biologi2,hur lång tid tar det då att läsa de på distans?/komvux?.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    100 gymnasiepoäng läser man på heltid på 5 veckor.

    För att kunna läsa fysik 2, måste du först få ett godkänt betyg i fysik 1.
    För att kunna läsa kemi 2, måste du först få ett godkänt betyg i kemi 1.
    För att kunna läsa biologi 2, måste du först få ett godkänt betyg i biologi 1.

    Det är, alltså, sex kurser och inte tre, som du behöver läsa.

    På Komvux kan du läsa när du blir 20 år. Undantag görs för personer med fullständig gymnasieutbildning, dvs när du slutar åk3 på gymnasiet, kan du söka till Komvux.

    Komvux kan ha kurser på distans, på flex, på kvällstid och "vanlig undervisning" (dvs på dagtid).

    Det är för tidigt nu, när du går åk1 - att planera studier på Komvux. Det dröjer minst 2 år innan du kan söka dit.

    Med vänlig hälsning
    Mikael