Ludvig

    Hej! Jag läser nu fysioterapeut. Jag är nyfiken på hur mycket jag skulle behöva lösa till för att bli lärare i biologi högstadiet eller gymnasiet genom att läsa KPU. Förstår att jag behöver läsa pedagogik men jag är nyfiken på hur mycket av biologibiten jag kan ha läst och hur mycket till jag behöver läsa? Jag antar att det är lättare att kontakta ett lärosäte och fråga men det är inte helt aktuellt ännu och jag är mest nyfiken så tänkte kolla om ni har någon koll. Tack.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig,
    reglerna kan ändras över tid. Vad som gäller idag, enligt vad jag som är en allmän Studie- och yrkesvägledare (ej expert på just lärarutbildningar) vet är att man behöver ha minst 90hp i sitt eller sina undervisningsämnen - alltså minst 3 terminer på heltid i t.ex biologi, om du vill bli lärare i biologi för årskurserna 7-9 på grundskolan och 120 hp biologi - om du vill bli lärare i biologi på gymnasiet. KPU är på 90 hp (motsvarar alltså 3 terminer på heltid).
    Om du i den utbildningen du läser har kurser i biologi - räkna ihop hur många högskoleproäng kurserna i biologi utgör. Inför KPU behöver du ha minst 90 hp. Sedan är det så att KPU prioriterar de som ska bli lärare i flera ämnen. Vid konkurrens om platserna tas sökande in som ska bli lärare i flera ämnen (framför de som ska bli lärare i endast ett ämne).
    Bedömning av behörighet är ytterst upp till antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in.
    ***
    En "behörig lärare" i Sverige är den som har lärarlegitimation. I grunden för lärarlegitimation ligger lärarexamen. I lärarexamen ingår minst 180 hp, därför måste man inför KPU (som är på 90 hp) ha ännu minst 90 hp i sitt undervisningsämne.