Joacim
    Hej.
    Jag läste tidigare Matte D, och fick G i det. Men sedan fick jag IG i Matte E.
    Nu har jag läst Matte 4, och klarat den kursen.

    När jag kollar på vilken kurs som har ersatt vilken, så står det att matte D har ersatts av matte 4. Har jag läst 100p i onödan nu? Och att jag bara kan använda antingen Matte D eller Matte 4?

    Sen undrar jag om man får något merit poäng om man läst Matte 4, om matte 3c eller Matte D krävs. Om det inte ger något merit poäng, får jag 1 eller 1,5 meritpoäng om jag läser Matte 5?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Joacim,
    vilka nya kurser som motsvarar de gamla - se Tabell för utbyteskomplettering.

    Reglerna för meritpoäng
    Det beror på vad ditt utbildningsdokument heter och från vilket år det är.
    Det är olika för Slutbetyg innan 2010 och för Slutbetyg från 2010 och senare. Har du ett SLUTBETYG? från vilket år är ditt slutbetyg?
    Om du har Slutbetyg från gymnasiet från år 2010 eller senare - se antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/Meritpoang

    Om du har Slutbetyg från gymnasiet från 2009 eller tidigare - se antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/Meritpoang

    Sedan beror också antal meritpoäng för vilken utbildning du söker.
    Det finns också utbildningar som, över huvudet taget, ej accepterar meritpoäng.

    • : Så det betyder att Matte D + Matte 4 inte ger 200p, utan endast för en utav kurserna, alltså bara 100p?
    • Julia : Ja, Matte D och Matte 4 är "sammakurs" som bytt namn, kan man säga...
    • Julia : Har du ett SLUTBETYG? För att om du har Samlat betygsdokument - så är det bra att känna till att du kan endast få ut slutbetyg (om du uppfyller villkor) till 1 juli 2020; efter det måste alla läsa mot Examensbevis, vilket ställer högre krav och pga många "gamla" kurser ej kan tas in i examensbevis, måste man kanske läsa om flera terminer på gymnasiet ...
    • :

      Jag har samlat betygsdokument, så jag försöker lista ut hur jag ska hinna klart allt (borde gå, men lite svårt pga att jag byter kommun mitt i termin). Lite synd att de gjorde fel och gav mig matte 4, eftersom att det blev bortkastade poäng så att säga.

      Tack så mycket för informationen

    • Julia : ang. byta kommun mitt i terminen: de kurser som du är ANTAGEN till har du rätt att läsa, även om du har bytt kommun (efter att du blivit antagen). Kanske sök kurser på distans (om det blir för långt att pendla). Även betyg från Prövningar kan tas in i ditt Slutbetyg. Du behöver göra planering mot ett Slutbetyg med syv på komvux i den kommunen där du kommer försöka få ut ditt slutbetyg. OBS! datum för utfärdandet av slutbetyget måste ligga innan 1 juli 2020. Det är dock inte helt otänkbart att tiden då man kan få ut ett Slutbetyg ev. skulle kunna bli förlängd... men det vet vi inte ngt. om nu. Besked om det kan komma just den 1 juli eller till och med senare, i efterhand (eller inte). Detta skriver jag för att Om tiden blir förlängd, kan du tycka att jag gav dig ett dåligt råd att skynda med slutbetyget...
    • :

      Ok, tack så mycket att du påpekade att jag har rätt till att slutföra kursen. Behöver jag kontakta nya kommunen ifall de måste betala för kursen? Sedan så är det svenska 2 jag läser. Min studievägsledare sa att jag inte behöver läsa svenska 3, pga att jag har gammla 2009-eller tidigare betyg. Stämmer det?

    • Anna : Den nya kommunen kommer inte betala för en gymnasiekurs i en annan kommun. du behöver inte göra ngt., om du bara fortsätter läsa den kurs där du en gång blev ANTAGEN i "din gamla kommun"... ang.svenska, om du inte hinner få ut Slutbetyg innan 1 juli 2020, kommer du behöva få godkänt betyg i Svenska 3 och i Engelska 6 (därför att de kurserna är obligatoriska om man med Examensbevis vill bli behörig till högskola); annars kan man ta ut Yrkesexamen (utan högskolebehörighet). Det där med gamla-nya kurser i Slutbetyget är en rätt "krånglig historia"; i vissa fall kan rektor på komvux göra undantag också... så det är bäst att "ta det" med just den komvux där man tar ut Slutbetyget.
    Läs alla kommentarer