Andreas
    Hej!
    Går ekonomiprogrammet på Katedralskolan i Lund. En skola som har ett väldigt bra rykte, med högt tempo på studierna.
    Har nu gått här i ca. tre månader och börjar lite smått att ångra mitt val. Jag pluggar varje dag utom fredagar och lördagar och planerar hur och när jag ska plugga. Ändå har det gått skit. I grundskolan var det C, B och A som jag fick på proven. Nu har jag bara fått E, D och C på de 6 proven vi har haft än så länge. Känns hopplöst att lägga ner så mycket tid när det bara går skit jämfört med i grundskolan.

    Samtidigt har jag pratat med kompisar som går samma linje på Polhemskolan, en lite "slappare" skola än Katedral. De pluggar inte i närheten av lika mycket som mig och snittar ändå C/B på sina prov.
    Har därför funderat på att byta dit när jag ska börja tvåan.

    Det jag undrar nu är följande:
    Kommer det att bli lättare att få bra betyg senare? För just nu känns det hopplöst.
    Är det verkligen så mycket lättare att få bra betyg på vissa skolor än på andra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Andreas,
    det borde inte gå att få bra betyg lättare på vissa skolor än på andra. Betygssättningen är numera inte relativt utan "absolut" dvs relaterat till mål för kursen och alla elever i klassen kan få A eller F - beroende på vilka kunskaper de uppvisar. När dina föräldrar gick i skolan då var betyssättningen "relativ" - dvs 10 % elever fick "femmor" = A i dagens läge och 5 % fick en "etta" - de som var sämst i just den klassen. Numera bör läraren bara jämföra med mål som Skolverket satt upp och helt oberoende av vad andra eleven i samma klass presterar. Det borde inte vara lättare att få högre betyg i vissa skolor.
    Hur mycket man pluggar i tid har inte direkt samband med betyg. Vi är alla olika och vissa elever behöver läsa mycket i vissa ämnen och har det väldigt lätt i andra ämnen och öppnar knapp en lärobok, ändå skriver de rätt på provet för det hörde de en gång på lektionen och så miss de det. Vi är alla olika, med olika förmågor och talanger.
    Om du får minst E betyg så kan du fortsätta vidare till nästa kurs. E-betyg räcker för behörighet till vidare utbildning /på högskola eller yrkeshögskola/ och för att komma in (konkurrera) kan man göra högskoleprovet och komma in på det. Om du verkligen har allmänna kunskaper som HP mäter, kommer du att ha tillräckliga poäng på HP och kommer in. För behörighet räcker det, som sagt E-betyg. Du får givetvis byta - om det finns plats på den skolan, dit du vill byta.

    Sammanfattning: de borde inte vara lättare att få högre betyg på vissa skolor om man har samma kunskaper. E-betyg räcker för behörighet och för konkurrens kan man göra Högskoleprovet.

    Råd: gör HP flera ggr. du kan börja redan nu till våren. Läs all info- om HP på http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html.

    Bästa hälsningar
    Anna SYV