Hanna
    Hej! Jag ska börja gymnasium nästa år och jag fundera på att välja ES Design. Det jag undra över är att kan man gå den linjen och senare plugga vidare universitet utomlands? Eller måste man gå IB? Men jag har hört att det ska vara väldigt tufft på IB.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Icee,
    Estetiska programmet är Högskoleförberedande. Tanken är att du skall få Grundläggande behörighet för högskolestudier på Estetiska programmet /oavsett inriktning/.
    Angående SÄRSKILD behörighet till eftergymnasiala utbildningar både i Sverige och utomlands - är det väldigt olika vad som krävs. Du måste ta reda på vilka kurser som du måste ha godkänt i - för just den utbildning som du vill söka efter gymnasiet.
    IB - där undervisning är på Engelska passar bäst om man efter gymnasiet vill studera med undervisningsspråk Engelska. Du kan läsa om IB här http://www.gymnasieguiden.se/program/IB.
    Mitt förslag är att du gå på Öppet hus eller bokar ett Studiebesök till en skola som erbjuder IB.
    Det skulle vara lättare att svara på din fråga om jag visste mer om dina framtida planer: t.ex. i vilket land du vill studera efter gymnasiet och vilket yrke du vill skaffa utbildning till.

    Mvh
    Anna SYV