Wanda
    Hej!
    Jag har tänkt på en sak som jag vill fråga om men vet inte riktigt om jag kan förklara på rätt sätt. Men ska försöka. Om vi säger att vi har två personer-Kalle och Lisa-som har sökt till gymnasiet. Kalle har sökt samhäll som förstahandsval och Lisa har sökt ekonomi som förstahandsval. Kalle kommer inte in på sitt förstahandsval, men har då valt ekonomi som andra. Om han då har bättre betyg än Lisa har han då större chans än henne att komma in på ekonomi fastän hon valt det som förstahandsval och han som andrahandsval? Kan han alltså gå före henne då?
    Hoppas jag gjorde mig förstådd! Tack på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag tycker du förklarar mycket bra och svaret på din fråga är ja. Om Kalle inte kommer in på sitt förstahandsval så ramlar han ner på sitt andrahandsval och blir förstahandsmottagen där. /Lena, Syv