lizzie

    Hej jag vill jobba med barn under kortare tid och jag vill inte studera till barnskötare, då utbildningen är ca 2 år medan förskolelärare är ca 3 år och det skiljer sig inte så mycket i tiden, men däremot i lön. Men jag vill ju dels jobba med barn och dels bli klar med universitet så fort som möjligt och få jobb. Gymnasielärare kan jag tänka att jobba som långsiktigt, men frågan är, är det möjligt att gå från förskolelärare till gymnasielärare? Eller tvärtom? Finns det jobb som gymnasielärare? Jag vill gärna ha ett jobb där jag kan jobba distans och hemifrån och kunna vara flexibel och studera min egen tid, då tänker jag långsiktighet. Men som förskolelärare förstår jag att man måste vara på plats med barnen. det är jätte svårt val och jag behöver vägledning.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som det är nu (mars 2023) så är yrket Barnskötare, i Sverige, icke-reglerat (arbetsgivare får anställa med vilken utbildning som helst). Vissa kommuner har bestämt att de på "fastanställningar": heltid tillsvidare, kommer anställa, för att jobba på förskolorna, endast legitimerade förskollärare. En person som inte är legitimerad förskollärare kan i så fall få ett vikariat, "timmar vid behov" eller liknande tillfälliga/otrygga anställningar. Men många kommuner anställer fortfarande även barnskötare, dock om man tänker långsiktigt och vill jobba på en förskola, då rekommenderar jag i första hand förskollärarprogrammet som är en 3.5 årig högskoleutbildning på heltid där man läser mot förskollärarexamen och sedan kan ansöka om legitimation hos skolverket.
    Vad gäller gymnasielärare så ska man egentligen ha lärarexamen och lärarlegitimation och det tar, som regel, fem eller 5.5 år att uppnå. Men när det är lärarbrist får även obehöriga lärare undervisa (tyvärr). Gymnasielärare i Sverige är ofta behöriga i 2 ämnen och de är behörig att i samma ämnen undervisa även i grundskolans senare år (på "högstadiet", alltså i åren 7-9 på grundskolan).
    Du i din fråga skriver om att "gå från förskollärare till gymnasielärare eller tvärtom" och det förstår inte jag riktigt exakt vad du menar eller frågar om?
    Givetvis handlar båda yrkena om pedagogik men kurserna som ingår i utbildningarna är olika och jag kan inte tänka mig att någonting från den ena utbildningen skulle kunna tillgodoräknas inom den andra...
    Du skriver också om att vilja jobba hemifrån, på distans, och i så fall så kanske läraryrken är inte direkt ngt du bör satsa på. Som regel, undervisar lärare på plats, på skolan. Vad gäller flexibilitet så blir även det ett problem, då lärare måste "rätta sig efter" skolornas scheman.
    Du får gärna kasta ett öga på många olika yrken... på Framtid.se finns över 2.ooo yrkespresentationer. Jag kan dock, tyvärr, inte ge någon lista på yrken där man garanterat ska få jobba på distans (hemifrån) och under de tider som passar en (med stor flexibilitet i sina arbetstider).

    Studie- och yrkesvägledare
    • lizzie : Hej jag menar kan man utbilda sig till förskolellärare och sedan gå en kortare utbildning eller komplettera för att bli behörig gymnasie lärare? Istället för att gå om hela ämneslärarprogrammet på universitetet som är ca 5 år. Jag hörde någonting med VAL för lärare
    • Milla : Projektet VAL (vidareutbildning av lärare) hjälper lärare som har i flera år jobbat med undervisning på "fel nivå" eller "i fel ämnen", alltså de som vill få formell utbildning för det jobbet de redan gör och har gjort i några år redan... Kan skapas även andra projekt men att just förskollärare skulle få hjälp att omskolas till gymnasielärare känner jag inte till. Det är brist på både förskollärare och på andra sorters lärare... och olika projekt kan skapas både lokalt och internationellt. Fråga studievägledare på lärarhögskolorna. Ibland är det rektorn på skolan där man arbetar som måste anmäla sin obehörige lärare till ett projekt. Så, om du får jobb som lärare på gymnasiet utan formell behörighet (utan lärarexamen och legitimation) och jobbar i några år, då finns chans att du får hjälp att skaffa dig formell behörighet men jag kan inte lova det för att det kan vara olika i olika delar av landet och villkor och regler ändras även över tid.