Amanda

    Hej! Jag läser vård- och omsorgsprogrammet åk 3 för tillfället, men jag har aldrig känt att det är helt rätt. Jag har alltid tyckt om att hålla på med hår och gillar att skapa, därför har jag nu kommit in på att vilja bli frisör. Hur ska jag gå tillväga för att kunna läsa mig till att bli frisör? Helst så vill jag ta studenten nu men är jag då tvungen att ansöka mig till åk 1 till frisörprogrammet eller finns det någon vuxenutbildning där jag kan söka mig till?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    om du läser 3 år på gymnasiet, kan du sedan inte komma in på gymnasiet igen. Man får bara gå färdigt ett gymnasieprogram och när man har gjort det, kommer man inte bli - på nytt - antagen till gymnasiet.
    Ang. Komvux - så kan ev. frisörs-utbildningar finnas inom komvux, men i fall du redan har gymnasiekompetens, blir du lågt prioriterad på Komvux, och risken är stor att inte få plats.

    ***
    ang. utbildning till yrket Frisör - var god se avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/frisör
    ***
    Om du är född år 2001, kan du hösten 2020 komma in i år 1 på gymnasiet, men du kan inte bli antagen om du redan avslutar en 3-årig gymnasial utbildning, du måste alltså, tyvärr, hoppa av innan du "tar studenten"; exakt hur lång tid innan slut på läsåret man måste hoppa av, finns det inget svar att ge... detta för att tanken är ju inte den att eleverna ska hoppa av gymnasiet, utan tanken är att man går "rätt program" från början och tar studenten efter 3 år. tyvärr blir det i verkligheten inte alltid så ...
    Det känns inte bra att råda dig hoppa av utbildningen; och speciellt med tanke på att vi kan inte garantera att du kommer in på HV/Frisör till hösten 2020; du kommer att på nytt konkurrera med dina "gamla" grundskolebetygen mot elever som precis ha avslutat årskurs 9 i grundskolan.
    ***
    Tips!
    kontakta alla gymnasieskolorna inom pendlingsavstånd från dig som erbjuder HV/Frisör (och kanske i första hand gymnasieskolorna där det erbjuds Lärlings-utbildning på HV/frisör) & fråga om de möjligtvis har en ledig plats i år1 nu och kan i så fall tänka sig ta in dig i år1 nu, direkt.
    Listan på skolorna som erbjuder HV/frisör - cirka 90 skolor i hela Sverige - finns på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=HV/frisör

    Chansen att du skulle kunna byta nu - är inte så stor, dock. För det första, så är det mycket möjligt att ingen ledig plats finns; och för det andra - så har frisöreleverna redan lärt sig en del sedan mitten på augusti (det har nu gått en halv termin) och du har missat de 2 månaderna, och lärarna behöver i så fall lägga tid på att hjälpa dig att läsa ikapp (den tiden kanske inte finns); det blir i så fall rektors beslut och rektor har rätt att säga Nej, även om ledig plats skulle finnas.
    Vad vi känner till så är det på circa 35 gymnasieskolor erbjuds Lärlingsutbildning till frisör; det är lättare att läsa ikapp om yrkeskurser erbjuds i lärlings-form, på arbetsplatserna.