Eleonor
    Hejsan,
    Jag går första året natur-natur och känner att skolan jag går i är för långt bort och trivs inte alls särskilt bra i den.. Eftersom att det inte verkar som att någon skola fungerar så orkar jag inte heller prova på en till. Min fråga är därför om det är möjligt att läsa mina gymnasiekurser eller kanske bara några stycken på distans? Hur gör man i så fall för att gå tillväga med det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Eleonor,
    det finns en skola som ger undervisning på distans och det är den här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Kontakta dem med frågan om det finns plats och om du kan byta till dem.

    Din kommun - i fall de gör bedömning att du har behov av det - kan köpa distansutbildning till dig hos någon privat skola. För det vänder du & dina vårdnadshavare er till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.

    Från 18 årsåldern kan man söka till Folkhögskolorna.
    Från 20 årsåldern kan man söka till komvux och komvux brukar ha ett antal kurser på distans. Det är dock några år tills du blir gammal nog för att kunna söka kurser på komvux.
    Det finns också möjlighet att göra Särskilda prövningar på Prövningsenheten. Det brukar kosta 500 kr per kurs och du förbereder dig genom självstudier (ibland erbjuds det handledning men inte alltid). När du bedriver självstudier får du, tyvärr, inte rätt till Studiebidrag från CSN. Och detsamma gäller vid deltidsstudier. Det är enbart heltidsstudier för gymnasieelever som ger rätt till Studiehjälp.

    På högskola och på Komvux kan man få halvtidsstudiemedel vid halvtidsstudier och 75 % - om man läser på 75% men på gymnasiet är det enbart heltidsstudier som ger rätt till Studiehjälp.

    Jag råder dig att ändå titta på några skolor och gå på studiebesök/prova-på dag - för att min förhoppning är att du hittar en skola som du kommer att trivas i.
    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte