Fanny
    Jag har tänkt gå NB inriktning djur för att kunna jobba i djurparker som skötare/vårdare. Jag undrar då om jag måste gå högskola eller om jag kan börja jobba direkt efter gymnasiet.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Fanny, just nu är det "noll" jobbannonser på www.arbetsformedlingen.se vad det gäller jobb i Djurparker som djurskötare eller djurvårdare. Stockholms Universitet söker en djurskötare och då skriver de så här i jobbannonsen:
    "Kvalifikationer
    Djurvårdarutbildning eller motsvarande utbildning är ett krav. Du har mycket god förmåga att samarbeta, att ta ett stort eget ansvar och att arbeta självständigt och flexibelt. Om du har tidigare erfarenhet av att jobba inom zoologisk forskning är även det en merit. Erfarenheter av vård och skösel av ett brett spektrum av olika djurarter är meriterande. Goda kunskaper i engelska är meriterande eftersom Tovetorp är en forskningsstation med ett betydande antal engelsktalande forskare. Du måste ha körkort och vana att köra traktor är meriterande."
    Det är - allt som allt - 6 annonser på Arbetsförmedlingens hemsida idag inom det yrkesområde som du frågar efter. Jag tror det är ganska hårt konkurrens om alla jobb inom det område & det är därför fördelaktigt om du kan tänka dig söka till en eftergymnasial utbildning t.ex. till den här http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/husdjursvetenskap/ eller till en djurvårdarutbildning på en Yrkeshögskola.
    Du får söka jobb direkt efter gymnasiet. Omöjligt att svara på frågan om du får jobbet eller ej - då vi inte vet vilka andra som blir dina konkurrenter. Om andra som söker samma jobb har eftergymnasiala utbildningar samt flerårig arbetslivserfarenhet - förlorar du i konkurrensen, men i fall de andra inte ens har gymnasiekompetens, då vinner du med NB gymnasieexamen.
    Du kan kontakta några Djurparker och fråga om de kan tänka sig anställa en djurskötare utan eftergymnasial utbildning.
    En väg att gå kan vara att söka jobb direkt efter gymnasiet och samtidigt skriva in dig på Arbetsförmedlingen och fråga efter en Praktikplats på en Djurpark. Om du visar dig duktig under praktiken, kan du få en chans på anställning sen.
    Önskar dig allt väl! Hör av dig om du har fler funderingar. Vi skall försöka hjälpa dig allt vi kan!
    Anna SYV
    • : Tack för ett riktigt bra svar!
    • Mikael : Det är snällt av dig att tacka för vårt svar! Vi är glada om vi kan hjälpa till! Hör av dig om du undrar över ngt mer, OK? *L* :-)
    Linda SYV på Naturbruksgymnasiet Dingle
    Hej Fanny!
    Jag kompletterar ovanstående svar med följande: Alla jobb annonseras inte via Arbetsförmedlingen, så att enbart gå på vad som ligger ute där blir något missvisande.
    Många arbeten inom naturbruksbranscherna fås genom kontakter. Det kan till exempel vara kontakter som du får genom praktik under utbildningen. På ett yrkesprogram (som naturbruksprogrammet är, ingår minst 15 veckors praktik - och då ofta fördelade på olika arbetsplatser).

    Efter genomförd NB-utbildning med inriktning Djur blir du "Djurvårdare" på grundläggande nivå, det finns även en "Djurvårdare-utökad nivå" på till exempel BYS (Biologiska Yrkeshögskolan) som man skulle kunna läsa efteråt om man vill fördjupa sina kunskaper ytterligare.

    När det gäller kravspecifikationerna för tjänster på olika djurparker så varierar det naturligtvis beroende på tjänst och arbetsplats. Eftersom det är upp till arbetsgivaren att sätta kraven så rekommenderar jag dig att kontakta olika djurparker för att höra hur deras kravspecifikationer/önskemål brukar se ut. Ett alternativ är att hålla koll på jobbannonser på olika djurparkers egna hemsidor.

    Lycka till!