Alyssa
    Hej, jag går tekniklinjen (spelutveckling) i Lbs och ska börja i tvåan i höst, men jag känner att den linjen inte passar mig riktigt, eftersom jag inte riktigt hänger med i programmeringen.
    Jag ville egentligen gå musikproduktion men gjorde inte det, eftersom jag kände att jag ville ha en så "bred utbildning" inför högskolan/universitet.
    Jag är osäker på om jag vill byta eftersom jag är rädd att jag kommer ångra mig (och slösa bort ett år).
    En av anledningarna till varför jag skulle vilja gå musikproduktion är eftersom jag spelar gitarr på fritiden och skulle vilja producera musik i framtiden.
    Hur tycker du jag ska göra? Gå kvar i den linjen jag går nu eller byta?
    Om jag gå kvar så kommer jag att ha en ganska stor grund inför högskola/univetsitet.
    Om jag byter linje kommer jag jobba med mitt intresse, men måste läsa extra kurser ifall jag inte vill jobba med musikproduktion i framtiden.

    Tack för svar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alyssa!

    Det är en viktig men också ganska svår fråga som du ställer här, som kanske inte har ett enkelt svar - ja eller nej, eller i alla fall är det jättesvårt för en person som inte känner dig och inte känner din situation i detalj att svara på.

    Nu har sommarlovet precis börjat ... frågan är när är "deadline"? När måste du bestämma dig? Måste du ge svar till ett visst datum, angående byte av utbildning?

    Du skriver att "problemet är" i mångt & mycket att du inte riktigt hänger med i programmeringen - och här vill jag fråga dig: Vill du hänga med bättre i programmeringen och vad finns det i så fall du kan göra för att nå det målet? Vet du på vilket sätt du måste agera för att lära dig mer inom programmeringen? Be läraren i programmeringen om råd: fråga vad hen tycker - t.ex hur stora är chanser att du ska kunna hänga med bättre och vad du skullle behöva göra för det? finns det extrahjälp att få, hur kan du jobba/träna på egen hand under sommaren nu och utanför skolan senare under hösten, - för att förbättra situationen? Den som bäst kan svara på det är din lärare i programmeringsämnena, som känner dig och din kapacitet.

    Sedan är det så också att man kan läsa till "extraämnen" efter gymnasiet. Många gör så, av olika anledningar. Ingen kan under gymnasiet bli behövig till "alla eftergymnasiala utbildningar" för att det är helt omöjligt. Det finns, förutom högskola/univeristet - massvis med andra utbildningsformer, såsom yrkeshögskola>>, KKU>> och utbildningar utomlands. Och ingen kan bli behörig till alla dem, därför är det en omöjlig uppgift: att bli behörig till en valfri utbildning, så att man kan bestämma sig sen och söka direkt utan att behöva komplettera. Behörighetsreglerna och kraven förändras också över tid och fler kurser kan behövas, jämfört med som det är nu eller varit förra året... därför ska man inte vara "rädd" att behöva komplettera (för att det kanske är oundvikligt i alla fall).

    Att under gymnasiet syssla med det som man tycker mycket om - är myckt värt. Då trivs man och "allt" blir bättre, känns bättre! Så om du känner för det och kan byta, kanske är det den bästa lösningen. Om man mår bra, orkar man mer, lär sig mer, är lyckligare och alla mål känns lättare att uppnå!

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig på ngt. sätt!

    Bästa hälsningar & lycka tll!

    L. :)

    Liselotte