Matilda
    Hejsan, jag är en 17-årig tjej som snart gått ut mitt första år på Hantverkslinjen, men känner mig nu osäker om jag vill gå kvar.
    Redan vid gymnasievalet var jag mycket osäker, det stod mellan HV eller SA, men det slutade alltså med att jag valde förstnämnda. Linjen fanns dock bara i en annan kommun men jag kom in där iallafall, det innebar dock att jag lämnade alla vänner hemma och kom ensam till en helt ny skola.
    Det som får mig överväga att byta är väl först och främst att jag inte trivs i klassen, inte känner några andra på skolan, sedan även den bristande behörigheten då jag inte vet vad jag vill göra efter gymnasiet. Det handlar inte om linjen i sig då jag trivs bra med lärare och praktiska ämnen, men klasskamraterna och vännerna är en så otroligt stor del för mig...
    Men samtidigt vet jag att jag skulle klara av SA, just gällande plugg och teoretiska lektioner, jag är ju ändå intresserad av det också.

    Jag vet att det innebär att jag måste gå om ett år, ta studenten ett år senare än mina vänner, det är väl den största anledningen till att jag ändå är tveksam.
    Samtidigt så finns det ju chansen att klassförhållandet inte blir bättre, det finns ju ingen garanti utan kan istället rent utav bli värre.

    Så frågan är väl egentligen om man vågar ta risken?
    Finns det några ytterligare aspekter att ta hänsyn till, som kan påverka mitt beslut?

    Jag har talat med skolans studievägledare och vet att det även beror på om det finns lediga platser och om rektorn är villig att göra beslutet men som det ser ut nu så skulle det gå relativt lätt.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda!
    Vilken inriktning på Hantverksprogrammet går du?

    Om jag förstår dig rätt, så vill du gå Samhällsvetenskapsprogrammet i stället för HV. Skillnaden mellan HV och SA är ganska stor och det blir nog inte möjligt att fortsätta åk2 på SA, när du första året gick HV.

    Det där med lediga platser på SA: om omvalsperiod ännu inte är slut i ditt län, bör du söka så som du gjorde för ett år sedan, till åk1 - på dina "gamla grundskolebetyg", upprepa ansökningsprocess till gymnasiet. Sedan behöver du inte tacka Ja till platsen, du kan tacka Nej och stanna på din nuvarande utbildning i stället.

    Om du missar sista dagen i omvalsperioden, då är du beroende om lediga platser finns. Det vet man först efter det definitiva antagningen är slut (ca i mitten av juli - olika datum för olika län).

    Om du kommer att trivas bättre på en annan skola och program, är svårt att veta på förhand - det har du rätt i.

    Det kan finnas fördelar i att stå ut och kämpa ("gräva där man står"- så att säga) - och lära sig ett yrke som du alltid senare kan "falla tillbaka på". Att komplettera med kurser för behörighet till vidare studier kan du göra på Komvux efter gymnasiet.

    Lära sig ett yrke som vuxen (efter gymnasiet) finns det betydligt mindre chans. T.ex. om man vill bli undersköterska eller elektriker - och gick SA på gymnasiet, så kan det bli så att man inte får möjlighet att läsa till ett yrke för att
    1. på Komvux får man ingen plats till en yrkesutbildning för att man redan har gymnasiekompetens
    2. till yrkeshögskola är man inte behörig - för att man ska ha ett yrke redan (på yrkeshögskola lär man sig påbyggnad på undersköterska eller elektriker) ,
    men då är frågan VAR KAN MAN FÅ GRUNDUTBILDNING till ett yrke som vuxen? Svaret är: vi vet inte.
    Ibland kan man ha tur och Arbetsförmedlingen kan ordna någon möjlighet att lära sig ett yrke, men det finns inga garantier och det handlar om AF har pengar kvar det aktuella året, om det finns någon projekt igång just då och om hur länge man har varit inskriven som arbetslös (ju längre tid man har varit inskriven på AF, desto mer hjälp man kan få - för en vuxen handlar det om att vara arbetslös i minst 18 månader för att ha rätt till utbildning via AF).
    Och det är därför ganska många vuxna som vill bli frisör, make-up artist, undersköterska, elektriker, kock, snickare mm. - som står och "stampar" och inte kan hitta någon som helst möjlighet att lära sig ett yrke.
    Därför tycker jag att det är värdefullt att lära sig ett yrke. Då vet du att du skulle kunna få jobb i fall du inte vill eller kan studera vidare eller om du studerar vidare - kan du få jobb på somrarna och/eller extra jobb under studietiden.

    Fundera på det jag skriver i mitt svar till dig nu.
    Svara på min fråga ang. vilken inriktning på HV du går.
    Jag ska samråda med kollegorna och vi ska försöka ge dig flera tips.

    bästa hälsningar
    Lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    Jag förstår dig. Och det är helt sant att det är en hårt bransch - Stylist - med stor arbetslöshet. Men några stylister behövs ju alltid. Några kommer ju få jobb, varför inte du? Är man duktig, envis, arbetar mycket och med lite tur - kan det mycket väl gå bra.

    Det är många kurser som är exakt samma på alla gymnasieprogram. Du kan jämföra innehåll i SA och HV. Här är programplaner för dem båda:
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf
    http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HV.pdf

    Det är viss skillnad men inte större än att de kurser som du "missar" på HV, att du kan läsa in dem på ett läsår på Komvux efter gymnasiet.

    Om du börjar om från åk1 igen - blir det ju samma längd på utbildningen för dig (fyra år). Vad vinner du på det, undrar jag?
    Om du inte redan sökte till SA och omvalsperioden är slut, är det inte alls säkert att du får plats till hösten, bara om det finns lediga platser.

    Du kan söka till åk1 på SA nästa år, dvs gå om åk1 och 2, det är fullt möjligt och det finns ungdomar som gör så. Då blir utbildningslängd på gymnasienivå fem år för dig. Det behöver inte vara negativt. Man lär sig mer, blir äldre, mognare med mer livserfarenhet.

    Om du egentligen vill ha ett praktiskt yrke men tycker att konkurrensen i Stylistbranschen är för hård, kanske är det en bättre idé att söka till ett annat YRKESPROGRAM i stället? Läsa till undersköterska, elektriker, bussförare, svetsare, byggnadsmålare eller ngt. annat yrke?

    Vilken eftergymnasial utbildning vill du komma in på? Hittar man sin drömutbildning, tittar man på vilken behörighet som krävs och bestämmer hur man kan skaffa den. Ibland räcker det med en halvtermin på Komvux för att komplettera upp så att man kan söka vidare.

    Jag försöker inte övertala dig att stanna på din nuvarande utbildning. Jag vet inte om du vinner eller förlorar på att byta. Som du antydde i din fråga, "man vet vad man har, man vet inte vad man får" - det kan bli bättre eller sämre.

    Jag antar att du fyllde 17 år i år och fyller 18 år nästa år - då har du flera chanser att börja om på gymnasiet, från åk1. Du kan t.ex. göra så här: under nästa läsår - be att få "skugga en elev" på samhällsvetenskapsprogrammet och även på flera andra program - du blir då "elev för en dag" på en annan skola. Då kan du, samtidigt som du fortsätter på din nuvarande utbildning, i lugn och ro testa olika program. Du kan gå på Öppet hus på flera gymnasieskolor, prata med elever och även "skugga".

    Sedan kan du i god tid - under val- eller omvalsperioden göra en ansökan till åk1 till flera olika program (men du måste prioritera, givetvis - vad du söker i första hand, i andra hand osv). Då blir det inte panik, akut, utan ett beslut som är noga övervägt. Sedan behöver du ändå inte nödvändigtvis tacka Ja till erbjuden plats, utan fortfarande kan stanna kvar på din nuvarande utbildning, om du så önskar.

    Fram till den dagen du fyller 18 år, måste du även ha dina vårdnadshavare "med dig på noterna". Du kan inte ensam fatta beslut om att byta utbildning. Vad säger dina föräldrar?
    När du fyller 18 år, behöver du, formellt sett, inte fråga dem men jag tycker det är en bra idé - för dina föräldrar känner dig väl och så vill de ditt bästa alltid, därför kan de ge de bästa råden.

    Hoppas mina svar blir till hjälp!
    Håller tummarna för dig!
    ANNA
    • : Tack för svaret! Jag går Hantverk Stylist. Det är sant det du säger, det som fortfarande oroar mig är väl det att vi redan från början fått höra hu hård bransch det är. Jag läser till en högskolebehörighet på mina individuella val men det känns ändå som det är mycket jag går miste om, till skillnad från om jag läst samhällsprogrammet.
    • Anna : Jag kommer att skriva ett utökat svar till dig nu.