M
    Hej!

    Jag kan inte bestämma mig för om jag vill gå natur eller sam på gymnasiet. Jag älskar NO-ämnena, men samtidigt skulle jag vilja läsa kursen psykologi. Kan man gå natur natur men ändå lägga till psykologi?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej M!
    Psykologikurserna får på NA läsas som programfördjupning (se gärna Programplan för NA), vilket betyder att skolan kan erbjuda dem både som programfördjupning och inom individuellt val. Frågan blir då om behörig lärare finns och om tillräckligt många elever väljer läsa de kurserna. Eftersom de inte är obligatoriska, kan man på förhand inte garantera att en elev på NA ska kunna läsa en eller flera kurser inom ämnet psykologi.
    Kurser i ämnet Psykologi på gymnasiet är "små". Alla tre kurserna: Psykologi1, 2a och 2b går tillsammans ut på samma "volym" som en kurs Fysik1a. Info om ämnet Psykologi på gymnasiet finns på skolverkets hemsida.