Adde

    Hej, jag går i årskurs 1 på gymnasiet på ekonomiprogrammet. Min plan sen efter är att eventuellt plugga vidare på YH, som tex socialpedagog (på YH inte universtet). För att jag vill jobba med människor sen, jag tog just ekonomiprogrammet för att jag är intresserad av just lagar och brott men också kriminologi vilket intresserar mig enormt. När jag kollar på behörigheterna för just kriminologi så är det grundläggande behörighet+ matte 2. Men just nu så går det inte det bästa i skolan, juridiken går okej, men tex företagsekonomin är precis så att jag har E i det just nu. Jag är heller inte säker på att jag klarar matte 2B sen vilket är obigilatoriskt för programmet , jag hade svårt för matten i 9:an. Vi ska även ha företagsekonomi 2 sen även om jag väljer juridikinriktningen vilket skrämmer mig lite för jag har grymt svårt för det. Jag är väldigt intresserad av hur människor tänker osv och om psykisk ohälsa mm men jag är lite skraj för att ta blodprov och tycker att det verkar svårt, som sånt man gör på tex vård och omsorg (jag skulle såfall vilja jobba som stödassistent efter studenten om jag gick VO). Men det skulle kännas ganska skönt att ha ett jobb efter gymnasiet för man kan få behörigheten matte 2a på yrkesprogrammen, men man måste inte heller läsa kursen om man inte vill. (på den skolan jag kollat). Men om jag är ganska säker att jag kommer få F i matte 2, är det då värt att gå kvar eller borde man byta till tex vård och omsorg. För grejen med högskoleförberedande är ju att man ska plugga vidare, men som det känns nu så kommer jag inte ha meriten för att kunna göra det, det känns nästan bättre att gå ett yrkesprogram och kanske som bonus få bättre poäng, det blev lite rörigt nu. Men vad tycker j, skulle verkligen behöva lite rådgivning. Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    du kan definitivt söka till år1 till ett nytt program, t.ex till VO eller till ett annat yrkesprogram (eller till ett annat högskoleförberedande program, t.ex på ES och på HU läser man endast matte 1b och matte 2b är en valbar kurs) och det borde inte vara något svårt beslut för att du förlorar ingenting på att göra det. Du fortsätter nu läsa på ditt nuvarande program samtidigt som du söker till ett nytt program till nästa läsår, via gymnasieantagningen. Det är 2 processer "som inte har ngt med varandra att göra", kan man säga. :)

    Om du kommer in på ett nytt program, kan du då (tidigast till midsommar när antagningsbesked om gymnasieantag.kommer) bestämma hur du vill göra: tacka Ja till en ny plats eller tacka Nej och fortsätta på din nuvarande utbildning.
    Det du måste bestämma dig för är Vilket program och på vilken skola du vill lägga som ditt första, högst prioriterat alternativ, i din gymnasieansökan och detta senast sista dag i omvalsperioden - som ligger ganska sent på våren. Om du söker inom val- eller omvalsperioden kommer för din del inte spela någon roll. Om du bestämmer dig tidigt - kan du gott göra ansökan redan inom valperioden. Du kan söka till många olika program och olika skolor, du kan söka till ett och samma program, t.ex VO på många olika gymnasieskolor. VO erbjuds på fler än 2oo gymnasieskolor i Sverige, se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?VO

    Om programmet VO kan du läsa på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO

    Det finns, som sagt, inga nackdelar för dig att göra en ny ansökan till ett nytt program till nästa läsår. Du kommer 100% ha rätt att tacka Nej till en ny plats och stanna på din nuvarande utbildning (detta enligt din rätt att "fullfölja påbörjad utbildning").
    Annars, så kan man med F i både matte 2 och företagsekonomi 2 ta ut examensbevis från Ekonomiprogrammet. I matte 1 är man tvungen att ha godkänt betyg för att uppfylla kraven för examensbevis (och detta gäller både högskoleförberedande & yrkesprogrammen).

    ang.mattekurser på gymnasiet
    Vilka kurser i matte som är obligatoriska beror inte på skolan utan det är generella bestämmelser som gäller för utbildningen och gäller då för alla gymnasieskolor, t.ex inom EK är matte 3b obligatorisk kurs på inriktningen ekonomi men valbar på inriktningen juridik.
    På alla yrkesprogram är endast matte 1a en obligatorisk kurs, och alla högre mattekurser är valbara.
    Att kursen är valbar betyder att det kanske kan finnas möjlighet att läsa den, men ingen garanti.

    Om du kommer in på ett nytt gymnasieprogram men redan har godkända betyg i någon eller några kurser, kan det finnas olika lösningar: du kanske kan gå om kurserna och då ha möjlighet att få ännu högre betyg, eller så kanske du kan läsa andra kurser i stället och behålla betygen som du tar med dig till en ny skola/program. Du kan söka till din egen gymnasieskola men till ett annat program (om din skola erbjuder flera olika program).

    • Adde : Tack så jättemycket för snabbt svar, men om man skulle fortsätta på ekonomiprogrammet men få F i ma 2B, får jag fortfarande ut en gymnasiexamen då? Och hur mycket drar det ner poängen sen?
    • Anna :

      Det finns ett stort antal krav för gymnasieexamen och ett av dem är Max 250p.F --- har man fler, får man ut Studiebevis, som inte ger behörighet till högskola. Matte 2 är på 100p. Så, man kan ha 2,5 sådana kurser med F och ändå uppfylla kraven för exam.bevis, men det finns många andra krav också, t.ex gymnasiearbete måste vara godkänt. Skillnad på F och A i en 100p.kurs blir "plus-minus" 0.4. Du blir med F i matte 2 inte behörig till ett stort antal olika högskoleprogram och till ganska många utb.inom yrkeshögskola. Dock finns det givetvis utb.både inom högskola och yrkeshögskola som inte kräver matte 2 för särskild behörighet. Om kraven för gymn.examen var god läs på gymnasieguiden.se/info

    • Adde : Tack för bra svar! Men jag läser tyska 3 just nu och om jag får E i tyska 3 får jag väl +0.5 meritpoäng? Men om jag skulle få godkänt i tyska 3 men bestämma mig för att byta program till ett yrkesprogram, räknas det in i mina poäng sen, så att tyska 3 kursen räknas in? Eller räknas inte alls den kursen sen även om jag skulle få godkänt?
    • Julia :

      Jo, godkänt betyg i moderna språk (t.ex tyska) 3 kommer räknas in. Den kursen kan i Examensbevis från ett yrkesprogram ingå inom Individuellt val, eller som U-kurs, utökat program. Eftersom moderna språk 3 ger meritpoäng, kommer det betyget räknas in i ditt jämförelsetal + ge dig också meritpoäng; detta även om den inte ingår inom programmets obligatoriska 2500 poäng, utan som U-kurs, utanför programmet.

    Läs alla kommentarer