Anonym
    Hej!
    Jag är 19 och går i årskurs 1 just nu i Handel.
    Det är så att jag är helt säker på att jag kommer få underkänt i Svenskan då jag missade ganska mycket för jag började senare än andra.
    Jag har godkänt i alla ämnen förutom Svenska. Måste jag gå om ett år eller hur blir det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det vanligaste i den situationen som du beskriver är att eleven fortsätter läsa vidare år 2 och sedan 3 och i den kursen hen fick F gör hen prövning (någon gång innan hen går ut år3 på gymnasiet). Tidpunkt för prövningen är det skolan som bestämmer.

    Utan godkänt betyg i svenska 1 eller SAS, svenska som andraspråk1 går inte få ut examensbevis från gymnasiet. Om det skulle bli så att du gör prövningen och får F även på prövningen, kommer du gå ut gymnasiet med ett studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Det kan på komvux kompletteras upp till examensbeviset, men då måste du genom studier på komvux eller genom prövningen, som du gör efter gymnasiet, uppnå lägst E i svenska 1 eller SAS 1.