Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sadaq!
    Fysik 1b är en kurs á 150 poäng.
    Du har "råd" att få F i ännu en 100 poängskurs eller i två 50 poängskurser och ändå uppfylla kraven för gymnasieexamen. Vissa kurser måste man få minst E i, men du kan se alla de villkor på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Du kan, alltså, uppnå kraven och få Examensbevis med F i Fysik 1b och även i Fysik 2. Sammanlagt utgör de två kurserna 250 poäng och det är max F man kan ha i Examensbeviset.

    Det är olika: hur man gör om man får F i en gymnasiekurs. Det är kanske inte den bästa lösningen att läsa Fysik 2 om man fick F i Fysik 1b. Frågan är om Fysik 2 ingår som obligatorisk kurs i din studieplan?
    Om svar är Nej - då är det bättre att byta till en annan kurs nu (om din skola kan erbjuda dig en annan kurs i stället).

    Chansen att få godkänt betyg i överliggande kurs när man har F i underliggande kurs är liten.

    Det förekommer att elever går om ett år på samma eller på ett annat gymnasieprogram.
    Det löses på skolan - utifrån dina personliga förutsättningar, önskemål och skolans möjligheter.

    Vad vill du själv?
    Vill du gå om ett år på samma program? Vill du byta till ett annat program?
    Vill du fortsätta läsa som du gör nu? Vad vill du göra efter gymnasiet?

    Om du återkommer med svar på frågorna ovan, ska vi försöka hjälpa dig att få fram den bästa lösningen i din situation.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare