Alice
    Hej! Jag heter Alice och går i ettan och jag läser musik. Det är så att jag länge har velat bli fotograf och när jag skulle välja linje i nian vägde jag mellan musik och media. Media blev andrahandsvalet och musik första. Då jag känner att musik kanske inte är så kul som jag trott att det skulle vara så funderar jag därför på att byta linje, men min syv säger att jag i så fall behöver gå om hela ettan då jag kommit så långt in på året.

    "Problemet" som uppstått är att jag det senaste också känt att jag skulle vilja köra lastbil efter jag gått ur gymnasiet. På grund av detta överväger jag nu att istället läsa fordon och transport OM jag väljer att gå om ettan. Men jag är jättesplittrad inför hur jag ska göra! Mamma kläckte ur sig att hon tyckte jag borde bli lastbilschaufför och ända sedan dess har jag tagit till mig det och insett att det skulle passa mig perfekt. I framtiden så är det ju fordon jag kommer ha mest nytta av att ha läst med tanke på att jag kommer få hjälp till körkort, kan få förarbevis för truck osv och att jag bland annat även kommer få lära mig lasta lastbil.

    Ända sen jag var liten har jag tyckt att det varit kul att vara med min morfar på hans jobb på SAAB, eller min morbror som jobbar som flygplanstekniker. Har också följt med och åkt lastbil och motortransport och jag känner att det är något jag verkligen skulle vilja göra. Samt så trivs jag bättre i arbetskläder och umgås hellre med killar än tjejer, och detta gör att jag skulle tycka om fordon ännu mer, för sådana saker spelar stor roll för mig. Trots att jag till viss del varit intresserad sen jag var liten så är jag inte säker på att det intresset är stort nog för att jag skulle kunna läsa tre år. Har dock läst alla gymnasiegemensamma ämnen som ska läsas i ettan så det slipper jag om jag går om.

    Fotograf vill jag ju också bli, men det tar ju några år att bygga upp bra rykte och för att få jobb som lönar sig. Inser ju att jag kommer få ha ett annat jobb, och ha fotograferandet som en hobby i början. Fotograferandet vet jag alltid kommer vara en stor del av mig, så då kanske det är klokt att läsa en linje som gör att jag kommer få kunskap jag kan utnyttja i framtiden. Inte bara i jobbvärlden utan också i mitt vardagsliv.

    Jag behöver verkligen hjälp med hur jag ska göra! Jag älskar att fota, men å andra sidan skulle jag ha större möjlighet att få jobb om några år om jag läste fordon. Vad tycker du är mest värt att satsa på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Alice,
    jag förstår att det är inte lätt att slitas mellan ditt stora intresse och den "praktiska verkligheten" som säger att det är stor konkurrens bland fotografer och chanserna att få ett jobb som fotograf med månadslön är extremt små. Fotografer får för det mesta "timmar vid behov" (uppdrag) och det gå månader mellan två uppdrag då man har svårt att klara ekonomi. Ofta kombinerar man fotografering med något annat yrke för att ha mer stabila inkomster.
    Du är även mycket intresserad av bilar och har tänkt detta igenom ganska bra, verkar det som.
    Så som du berättar om dig och dina intressen och det som din mamma har föreslagit - så låter det nästan så som om du har redan bestämt dig att satsa på att bli lastbilschaufför. Din mamma känner dig mycket väl och hennes åsikt är därför mycket värdefull. Sedan är det även, rent formellt, viktigt att ha sina vårdnadshavares samtycke ang. ditt gymnasieval (fram till den dagen du fyller 18 år).

    Du vet säkert att det är inriktning Transport på Fordon&Transportprogrammet som man läser då. Här http://www.gymnasieguiden.se/program/FT/transport kan du läsa om den utbildningen
    och på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/uddevalla-gymnasieskola finns det utbildning "FT, inriktning Transport", men det kanske du redan visste sedan innan.

    SYV på din skola kan hjälpa dig lägga in dina önskemål om gymnasieval i systemet (du fick inte inloggning till Antagningssidan i år, antar jag).

    Önskar dig stort lycka till med ditt gymnasieval! Hör av dig sedan och berätta hur det går, OK? Vi på Fragasyv.se finns här för att ge dig hjälp och stöd i dina beslut om studier.

    Bästa hälsningar
    ANNA SYV

    • : Hej!
    • : Tack för snabbt svar! Jag ska givetvis meddela er om hur det går. :)
    • Anna : Vi på Fragasyv.se är alltid glada om våra svar blir till hjälp! Vi håller tummarna för dig! Anna SYV