Helen
    Hej! Jag har redan tagit studenten med godkända betyg men jag är inte nöjd. Jag vet att jag kan mycket bättre. Orsaken till mitt dåliga prestation är för att jag i ettan hade just flyttat hemifrån och jag som person är antisocial så jag hade ett skit år med mycket press. Sedan i andra året så flytta jag tillbaka till min gamla hemstad och där mådde jag betydlig bättre i hopp om att jag kan höja ettans betyg efter studenten. Men en dag av slump sa fråga jag syv om det och hans sa att man inte längre kunde höja betygen , det ledde till en dåligt reaktion av mig i form av studering. Men jag vet idag att vem som helst kan höja sina betyg men ändå så gäller det att man presterar högt för att universiteten tar hänsyn till att man fått en andra chans. Vad ska jag göra? Kan man vid en särskild situation få gå om gymnasiet och börja om helt nytt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Helen!
    Tråkigt att du hade det jobbigt under en period.
    Bra att du är studiemotiverad och vill komma vidare!

    Jag ser att du är 20 år och då är det Komvux eller folkhögskola som du kan läsa på. Du har blivit för gammal för gymnasiet. Från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år - "tillhör" man Komvux.
    Folkhögskolorna tar in från 18 års åldern.

    Om du vill läsa om hela gymnasiet, så bedömer jag större chans för dig att göra dig på en folkhögskolans allmänna linjen. Med omdöme från folkhögskola söker du i BF (betyg från Folkhögskola) urvalsgruppen - till högskola/universitet.

    Du kan söka både till komvux och till folkhögskolorna - samtidigt och välja sen bland de platser på utbildningar som du får. Det går alltid tacka Nej till utbildningsplats sen. Så det är bara att söka till alla utbildningar som man ev kan tänka sig läsa.

    Vad vill du göra i framtiden?
    Vilken eftergymnasial utbildning vill du söka?

    Undrar om du känner till Yrkeshögskola
    www.yhguiden.se

    Det finns många spännande YH, t.ex http://www.yhguiden.se/utbildning/medieinstitutet/digital-produktion-foer-pedagogisk-verksamhet
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskola-gavleborg-cul/integrationspedagog1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/loene-och-pensionskonsult

    Det finns restplatser på några YH, se här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Education.available_slots=0&Education.available_slots=1
    och det kanske är möjligt att hoppa in i en utbildning som precis har påbörjats. YH startar "när som" under året, startdatum kan t.ex. vara 14 september eller 1 november.
    Hela utbudet ser du på www.yhguiden.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hör av dig om du har andra frågor!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret. Så om jag går i den allmänna linjen i en folkhögskola så är det som att få en andra chans och jag kan söka in på ett universitet med de betygen ?
    • Mikael : Ja, det kan du. Du kan söka med OMDÖME från Folkhögskola till högskola/universitet. Du prövas då i BF urvalsgruppen. Gör du högskoleprovet, prövas du i HP gruppen också. Du kan göra HP hur många ggr som helst och det finna inga nackdelar i att göra HP, förutom att det kostar 450 kr. Vi rekommenderar därför att anmäla sig till HP nästa gång det finns möjlighet - till vårens prov. Provtillfälle blir 9 april 2016 och sista ansökn. dag 15 febr., om jag minns rätt. Kontrollera alltid alla datum-uppgifter (dubbelkolla) och sök i god tid - för att inte missa sista ansökn.datum.