Henrik

    Hejsan SYV! Jag har gått Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Natur, men det finns inte så mycket jobb då det är ett högskoleförberedande program. Därför har jag lite funderingar huruvida det går att gå om gymnasiet? Det vill säga, finns det någon lag som reglerar vem som får börja gymnasiet och kan de göra undantag ibland? Hur ser regleringen av vem som får börja gymnasium ut? Mvh, Henrik Weimer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år hör du till komvux och inte längre till gymnasieskolan. Undantagen görs, enligt vad jag vet, inte. Känner några fall där eleverna kämpade på att återigen börja på gymnasiet men fick inte göra det, De hade då mycket bra anledning till att kämpa ... t.ex om man vill bli Elektriker eller Bussförare, så är det extremt svårt (ibland omöjligt) att komma in på utbildning på komvux om man redan har gymnasiekompetens. Men ingen fick igenom undantag. Så, jag tror inte det går att få igenom ett undantag.
    Alltså, man måste bli antagen till gymnasiet så pass "tidigt" att man kan påbörja sin utbildning innan 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år. Då gymnasiestudier (läsåret) börjar i augusti, så måste man söka till gymnasiet så pass "tidigt i livet" att man hinner börja läsa när man fortfarande är 19 år (som senast). Sedan kan det i vissa fall spela stor roll om man är född 31 dec eller 1 jan... det är som sagt "från 1 juli det året man fyller 20" som man ej längre kan börja på gymnasiet, utan söker till komvux.
    Men även om man är så pass ung att man skulle kunna hinna söka, komma in och börja läsa, så kommer man inte bli antagen om man redan "genomfört 3årig utbildning på ett nationellt program" och här spelar det ingen roll om man fick ut examensbevis eller studiebevis i slutet av år3.
    Så, oavsett din ålder, om du fick ut studiebevis eller examensbevis, alltså genomfört 3-årig utbildning på ett nationellt program, så kan du inte bli antagen till gymnasiet. Du hänvisas i så fall till komvux eller till folkhögskolorna om du vill läsa på gymnasial nivå.

    På eftergymnasial nivå finns studier i fler skolformer, bl.a inom yrkeshögskola, se gärna utbud på www.yhguiden.se