zakaria
    Hej det är så att jag just nu är 18 ska fylla 19 har fått enstaka betyg i olika ämnen pga att jag bytt linje 3 gånger fått kassa betyg eftersom jag har haft det väldigt jobbigt hemma och mitt liv har helt enkelt varit jobbigt (mina vänner har lämnat mig, mamma psykisk sjuk osv. Så jag undrar om man kan gå om gymnasiet helt även om man har betyg i ämnen alltså börja om på 0 och plugga upp alla ämnen man har betyg i? Vill helst inte gå komvux då man hamnar i en annan urvalsgrupp när man söker till högskolan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Adam!

    Väldigt tråkigt att du har haft det jobbigt. Väldigt bra att du vill studera! Om du fyller 19 år i år, kan du söka till åk1 på gymnasiet och gå hela gymnasiet "från noll", ja! Det kan du absolut göra!
    Du blir äldre än andra elever i klassen men det finns oftast några elever i varje klass som är äldre - minst ett år äldre och ibland även 2-3 år äldre.

    Det är nu till hösten som du (för sista gången) kan börja på gymnasiet. Om du inte söker nu till hösten 2015 eller söker men ej kommer in eller börjar läsa men slutar (hoppar av) kan du inte till hösten 2016 söka till gymnasiet. Då är det Komvux - för att då är det det kalenderåret som du fyller 20 år och du blir "för gammal" för gymnasiet, helt enkelt.

    För att söka (rent praktiskt) råder jag dig ta kontakt med Antagningskansliet. Här får du kontaktuppgifterna: Gymnasieantagningen Stockholms län
    Postadress:
    Box 4404
    102 68 STOCKHOLM
    Tel: 08-58 00 80 00 Fax:08-5800 8008
    [email protected]

    https://www.facebook.com/gyantagningen - här kan du också ställa frågor till Gymnasieantagningen i Stockholm

    Och här är din hemsida för gymnasietval: http://www.gyantagningen.se/ men för att själv göra ansökan borde du ha fått inloggning och det är bara dem som går i åk9 som får, därför bör du få hjälp med att göra ansökan - på Antagningskansliet eller hos Studie- & yrkesvägledare: t.ex. på din "gamla" grundskola eller på den gymnasieskola som du vill söka till i första hand. 23 april - 18 maj 2015 är det OMVALSPERIOD då du kan göra din ansökan. Missa inte den tiden och vänta inte till mitten på maj utan försäkra dig redan nu om att du skall kunna göra ansökan. Gör din ansökan redan innan sista april - då kan du sedan bara vänta på besked.

    Några råd inför gymnasieval: sök många olika alternativ till gymnasiet men prioritera noga - i första hand det som du helst vill läsa; bli medlem på http://www.gymnasieguiden.se/users/register - det går snabbt och är gratis, då kan du få mycket hjälp med din gymnasieval.

    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&vocation=&variant=&county=Stockholms+l%C3%A4n&order=school kan du se presentationer av alla de 200 gymnasieskolor som finns i Stockholms län.

    Du är välkommen att höra av dig igen i fall du har fler frågor! Återkom gärna längre fram och berätta hur det går.
    Bästa hälsningar och stort lycka till!

    Anna