Sejla
    Hej
    Jag har gått ett år i hotell & turism, jag gick då i IM för jag hade F i matte från grundskolan, jag var tvungen att byta om eftersom att jag inte klarade av linjen, jag bytte då till praktiska handel för att handelsprogrammet älskar jag men det visar sig att jag inte trivs i skolan, klasserna är för små, skolan är långtifrån mitt hem, min fråga är är det värt att gå om igen? Jag har redan gått om ett år. Är det värt att gå om ett år till?
    • Ludmila : Jag har nu pratat med rektor på Praktiska i Kristianstad, som gärna träffar dig. De har plats på Handelsprogrammet. Du kan besöka deras monter på gymnasiemässan på Arenan imorgon, t.ex på kväIIstid mellan kl.17 - kl.20. Rekorn heter Lena Bergh och hon kan erbjuda dig studiebesök på skolan, visa runt och så kan ni diskutera om du vill byta till deras skola. :)
    • Ludmila : Du kan kika på skolans presentation här http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/praktiska-kristianstad
    • : Jag går redan nu i praktiska gymnasiet, vill egentligen inte gå där för gillar inte skolan och jag är inte van att det är så lite i klassen, det är inte så många som går i praktiska , jag vill helst gå i söderportgymnasiet handelsprogrammet men jag vet inte om jag kan byta dit just nu , det kanske är försent...
    • Liselotte : Men har du frågat på den skolan dit du vill byta - om de har plats? :)
    • Julia : Vi har nu fått svar från SYV på Södeportsgymnaiset>> om att de eventuellt har plats på HA programmet. SYV råder dig att ta direkt med rektor på HA programmet. Kontaktuppgifter - tel.nr och epostadress finns på skoIans hemsida. Rektor på HA programmet på Söderportsgymnasiet heter Ann-sofi Ericson.
    • : Jag har kontaktat rektorn i handel i söderportgymnasiet, vi bokade ett möte men jag kom försent till det mötet sen bokade vi en annan tid nästa dag och då fick jag studiebesöka skolan i två dagar, jag kontaktade rektorn efter jag hade besökt skolan , och hon sa att jag inte får komma in eftersom jag inte hade kommit i tid till hennes möte, har hon rätt att göra så?
    • Anna : Fanns det någon speciell anledning till varför du inte kom i tid? formellt sett, så är det så att rektor inte behöver tillsatta tomma (lediga platser) över huvudet taget. Skola förlorar ekonomiskt på det, för de får ej statsbidrag för elever som inte går på skoIan. Men det är rektors ansvar att se till att skolan fungerar. Att ta in en elev som har missat några veckor av undervisningen är ett stort åtagande. Eleven måste vara motiverad och ordningssam, annars kommer det nog inte att fungera så bra. Rektor får göra så som hon gjort. Men om det finns någon speciell anledning (att det har hänt ngt. speciellt) då tycker jag du kan berätta det för rektorn, och förkIara att det du brukar komma i tid, att det var bara den gången det hände att du inte kunna komma i tid. Att komma i tid är mycket viktigt. Rektor gjorde kanske bedömning att det kommer bli svårt att få det att funka, när du ska behöva läsa ikapp de veckor som du missade, när du inte är så väIdigt motiverad. Om man är mycket motiverad, kommer man t o m för tidigt, och absoIut inte för sent - så tänkte rektorn, tror jag. Jag vet inte, jag gissar... vad som är det mest troIiga. Synd att det bIev så! :(
    • : Bussarna var sena, jag tänkte ta en tidigare buss eftersom jag ville komma i tid men bussarna var riktigt sena , jag vet inte om jag ska söka
    • : söka om nästa är eller gå kvar i den skolan jag går ni nu, jag trivs inte Alls i den skolan jag går i nu, jag känner ingen där, alla mina vänner går i söderportgymnasiet
    • Mikael : Vi funderar nu på vad vi kan hjälpa dig med. Vi återkommer så fort vi har något förslag. Fråga: till vilken annan skola skulle du kunna tänka dig byta, om det tyvärr skulle visa sig att Söderport inte kunde ta emot dig?
    • : Söderportgymnasiet eller österränggymnasiet , jag bor 5 min från österänggymnasiet
    • Mikael : http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/osteranggymnasiet har inte Handelsprogrammet. Vilket program vill du komma in på Österäng? :)
    • : Restaurang och livsmedel, men de kanske inte finns platser
    • Liselotte : Även om det finns plats, kanske de lärde sig redan lite "för mycket" då undervisning har nu pågått i 6 veckor! :( Jag har ännu ett förslag - att du imorgon, 13 okt ringer Eva Brolín 044-135756 eller 0733-13 57 56 - Eva ansvarar i Kristianstad för "kommunens aktivitetsansvar", för ungdomar mellan 16-20 år.
    • Liselotte : Jag vill också ställa en direkt fråga till dig - har du fått godkänt betyg i grundskolematte och kom in på det Nationella programmet? Eller går du Programinriktat individuellt val, där du läser matte på grundskolenivå och för övrigt gymnasiala kurser? Det är viktigt att veta om man söker ledig plats på en annan skoIa för dig.
    • : Jag har F i matte grund. Jag går IMYRK i praktiska gymnasiet där jag läser alla kurser som vanligt.
    • Liselotte : Ni fick vi tyvärr svar från rektor på Österängsgymnasiet att de inte kan ta in någon på Restaurang- & livsmedelsprogrammet, eftersom det är fullt där. :( Du kan söka till nästa år. Under resten av det här året råder jag dig försöka gå på den skola där du går nu och försöka lära dig så mycket som möjligt och få de betyg du kan få - i så många kurser och så höga betyg, som du kan få. Väldigt tråkigt att det inte finns lediga platser där du vill gå! Beklagar verkligen det, men vet inte vad vi här på Fråga SYV kan göra åt det... Vi håller tummarna för dig och önskar dig Lycka till!
    • Liselotte : Det är synd att du inte berättade det från början, att du går IMYrk, för att vi har överallt letat efter en plats på ett Nationellt program åt dig. :( Nu måste man börja om igen, på nytt... för att det är skillnad mellan nationella program och IM, introduktionsprogrammen. Det är olika platser.
    • : Jaha oj, tror du det finns platser fortfarande i nån av skolorna..?
    • Liselotte : Du som inte är behörig till gymnasiets nationella program, kan bli inskriven på t.ex Individuellt alternativ - där man kan kombinera studier med Praktik och läsa matte på grundskolenivå + några gymnasiala kurser + samtidigt gå på halvtidspraktik t.ex... Inskrivning på Individuellt alternativ sker oftast via kurator och rektor. Det bästa är om du pratar med kurator på den skola dit du vill komma in i första hand. :)
    • Liselotte : Ang. matte - så tänker jag att du KANSKE har någon form av Dyskalkyli (det är som Dyslexi fast med siffror) och i så fall behöver du hjälp av en Speciallärare i matte. Vanlig matteundervisning kanske inte hjälper dig så mycket. Har du gjort dyskalkyli-utredning?
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sejla,

    att klasserna är för små brukar man nämna som en stor FÖRDEL! Du tycker inte om små klasser, vilket är mycket ovanligt!

    I en liten klass har lärare med tid med varje elev. Det är också tystare och mindre stökigt och lättare att få kompisar, då ni inte är så många och alla är tvungna att samarbeta med alla.

    Jag tänkte på Lärlingsutbildning... då man är på en arbetsplats mycket och läser yrkeskurserna på en arbetsplats - har ni Lärlingsutbildning på den skolan du går på nu? Arbetsplats kanske du kan få nära där du bor och då är du inte i skolan mer än max halva tiden, och resten är du på en arbetsplats.

    Om du skulle byta och gå om - vart vill du byta? till vilken skola elIer till vilket program? och när skulle du byta? Har du pratat med kurator och syv på din skola?

    Vänligen

    Julia SYV

    Hejsan!

    Vi har nu fått svar från SYV på Södeportsgymnaiset>> om att de eventuellt har plats på HA programmet. SYV råder dig att ta direkt med rektor på HA programmet. Kontaktuppgifter - tel.nr och epostadress finns på skoIans hemsida.

    Rektor på HA programmet på Söderportsgymnasiet heter Ann-sofi Ericson.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Ja skolan har en lärlingsutbildning, jag gillar när man är många i en klass , jag älskar att träffa nya människor och jag är han ska social av mig , att vara i en liten klass är något nytt för mig. Jag tänkte byta till söderportskolan handelsprogrammet, där brukar det vara många i klassen, jag trivs i den skolan. Jag vill byta men då måste Jag ansöka till nästa år och jag är inte säker om jag vill göra det för då kommer jag gå i en klass med 01:orna och jag blir den äldsta där. Jag har pratat med mina syskon och vänner, de har gett mig råd , jag har ingen aning vad jag ska göra om
    • Mikael : Har du frågat om Söderportsskolan har plats på Handelsprogrammet?
    • : Nej jag behöver hjälp från en studievägledare som kan ringa och fråga om det finns för jag vill verkligen gå i handel i söderportskolan, jag frågade antagningskansliet om de kunde hjälpa mig men de sa att de kunde inte göra något
    • : Jag hörde att en kurator kan hjälpa och fixa att man kommer in i en gymnasieskola även om de inte finns plats,kan kuratorn hjälpa mig?
    • Liselotte : Det är definitivt värt att prata med kurator. Om det finns "särskida skäl" (speciella omständigheter) kan kurator "fixa" fram vissa lösningar, som annars inte går att hitta eller uppnå. Prata med kurator!
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    förutom Söderportsgymnasiet>> finns det Handelsprogrammet även på Plusgymnasiet i Kristianstad>>

    att fråga om det finns plats eller inte - är inte farligt och det spelar ingen roll vem som frågar: du, dina föräldrar/vårdnadshavare eller en SYV, eller "vem som helst".

    Antingen finns det ledig plats, eller så gör det inte det. Det är fakta, "konkreta data", och inte en åsikt.

    Den person på skolan som definitivt vet om plats på ett visst program finns är Rektor på just det programmet (på större skolor är det olika rektorer på olika program; på mindre skolor brukar det bara finnas en rektor för samtliga program).

    Bästa hälsningar & lycka till!

    L. :)

    Liselotte

    Vi fick nu hänvisning till Antagningskansliet i Kristianstad:
    Tfn: 044-13 64 12 eller 044- 13 64 09
    E-post: [email protected]

    Ta kontakt med Antagningskansliet (kontaktuppgifter ovan) och ställ 2 frågor:

    1. var finns lediga platser dit du skulle kunna byta nu?

    2. hur du kan söka till nästa år (vem hjälper dig göra ansökan till åk1 till hösten 2017)?

    Lycka till! Vi håller tummarna!