Anna

    Hej! Jag har fått möjligheten att gå om tvåan men jag trivs inte på den skolan och undrar om man kan gå om tvåan men på en annan skola i en annan ort? Min nuvarande skola ligger inte i min hemkommun och det är en fristående skola.

    1 Svar

    Hej Alice!

    Om jag förstår dig rätt så har du gått ettan och tvåan men vill nu läsa om kurserna i åk 2?
    Det är absolut ingen omöjlighet att du läser om tvåan på en annan skola.
    Men för att du ska kunna göra det måste det först och främst finnas lediga platser på den skolan och i den klassen. Vill du gå samma program?
    Det kan också bero på vilka kurser och vilket program som du läst på samt vilket program du önskar börja på och vilka kurser eleverna där läst. Det är för att du ska läsa alla kurser och inte missa någon kurs som den "nya" skolan kanske läste i åk.1. Vilka kurser och när kurserna ligger kan variera väldigt mycket både på olika skolor och på olika program.
    Det bästa är att kontakta rektorn på skolan som du vill börja på för att se hur dina möjligheter ser ut!

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina SYV