Nora
    Hej!
    Jag studerar samhällsvetenskapliga programmet första året på gymnasiet och hela höstterminen har gått. NU har jag tagit ett beslut , jag vill studera naturbruksprogrammet med inriktning djurvård istället.
    Det jag undrar över är om jag kommer att få gå om även om något gymasium har lediga platser och om det är möjligt att studera de kurser dem redan har studerat på höst-terminen under vårterminen ( alltså plugga hela första året på bara vårterminen)?
    sen en fråga till ,ifall jag skulle gå kvar på sam programmet skulle jag INTE ha någon möjlighet att studera till veterinär efter gymnasiet ellerhur?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, till veterinär behöver du godkända betyg i kurserna som läses på natervetenskapsprogramnet, inriktning naturvetenskap, det är mycket svårt att bli behörig till veterinär på Naturbruksprogrammet, men du kan komplettera på KOMVUX' eller på naturvetenskapligt basår. Angående byta program, det är en fråga till rektor på NB; om det finns plats och i så fall om hen gör bedömning att du kan läsa ikapp. Stort lycka till! Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • Nora : hej igen! OJ men gjorde jag fel i att mejla studievägledaren på skolorna? :/
    • Nora : hur gör rektorn en bedömning förresten är det genom att tala med mina andra lärare om hur vida jag studerar eller ej?
    • Liselotte : Jag kommer att svara på dina kommentarer nu! Nästa gång - om du vill ha svar snabbare, råder jag dig att skriva en ny fråga till oss. Vi ser de nya frågorna först och prioriterar dem. *L* :-)
    • Nora : fick inget svar :/?
    • Liselotte : Har precis postat det, tog lite längre tid än väntat... förlåt. *L* :-) Ser du mitt svar nu?
    • Nora : ja jag ser ditt svar. jag är jätte osäker vad jag ska göra..naturprogrammet kommer jag inte klara..alldelles för matte och jag har svårt för det. samma sak gäller kemi , fysik. Samhällsprogrammet känner jag inte kommer leda mig någonvart. inte ett dugg intresserad av att jobba inom samhällstjänsten t.ex. och naturbruk känner jag nu inte skulle leda någon vart heller om jag nu måste läsa naturvetenskapligt basår och gå om ett år och t.om riskera att inte kunna plugga till veterinär. Har du några tips till mig? andra program?
    • Nora : ska jag tänka på vad jag vill bli ? eller välja efter vad jag kommer tycka är roligast? eller bara plugga vadsomhelst och se vad som händer!
    • Liselotte : Vad vill du jobba som? Val av program beror på vad man vill jobba som...
    • Nora : jag älskar djur! jag vill ha ett välbetalt jobb. jag tycker om psykologi men vill inte arbeta inom det ,för det känns som ett deppigt jobb.
    • Liselotte : Det är kanske en bra idé att du tittar igenom yrkesbeskrivningarna på www.framtid.se i menyn där uppe välj YRKE och titta igenom vad det finns för olika yrken. När man vet vad man vill jobba som, kan man då fundera på hur man kan komma dit. Men om man vet inte vart man vill komma, är det omöjligt att bestämma vägen "dit" för man vet inte vad "dit" är för ngt. eller var det finns någonstans.
    • Nora : vad kan man bli efter gymnasieutbildning om man studerar stylist programmet?
    • Liselotte : Make-up artist blir man men extremt hårt konkurrens om jobben.
    • Liselotte : Det finns många f d elever på frisör och stylist som gick ut gymnasiet med bra betyg men jobbar med någonting helt annat idag. Detta pga det är mycket svårt att få jobb inom de branscherna. Svårt men ej helt omöjligt. Är man mycket duktig och har tur kanske kan man lyckas.
    • Liselotte : Jag råder dig boka tid snarast möjligt hos SYV på din skola för ett långt samtal. Säg att du behöver minst en timme. Då kan ni diskutera olika alternativ. Bra om du inför detta samtal tittar igenom yrkesbeskrivningar och har några yrken som ni kan diskutera. Det är det bästa rådet som jag kan ge dig!
    • Nora : tack uppskattar din hjälp. förlåt för mycket frågor. men om jag skulle studera naturvetenskapligaprogrammet och gå ut med hyfsat låga betyg kan det leda mig nånstans?? :/ ( E i allt eller D)
    • Liselotte : Jag har utökat mitt svar ännu mer nu, har skickat det för 2 min sedan.
    • Liselotte : Har du frågor, är det klart du skall ställa dem. *L* :-) Med låga betyg från NA kommer du inte in på Veterinärutb. I så fall bara om du får högt resultat på Högskoleprovet. Du kan ändå inte byta nu (jag tror i alla fall inte det är möjligt när halva läsåret har gått) och har tid på dig till slutet av april att söka till nästa år. Du kan titta på mattekurserna på www.matteboken.se och det är Matematik 4 som du behöver för Veterinär.
    • Liselotte : Ett förslag: boka "skugga en elev" på Naturbruksprogrammet - då får du vara elev för en dag där. Då kan du bättre veta om du vill läsa där i tre år. Detsamma gäller NA, du kan provgå en dag där också. Efter NB kan du söka jobb som djurskötare. Efter NA med låga betyg kan du söka i princip samma jobb som efter SA: säljare i butik, personlig assistent, administratör.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du ställer några olika frågor och jag skall försöka svara på alla dem. Återkom om jag missar ngt. eller om ngt. är oklart även efter detta svar från mig, OK?

    Ang. bedömning som rektor gör vid beviljande av programbyte: 1. ledig plats måste finnas, annars går det inte att byta till en utbildning om det är fullt;
    2. i fall minst en ledig plats finns, då tittar rektorn på olika saker: bland annat hur stor är skillnaden på ditt nuvarande program och det programmet dit du vill byta; om du är en motiverad elev som kan läsa på mer en heltid och på egen hand med handledarhjälp; men det viktigaste är kanske om kapacitet finns på den mottagande skolan att avsätta extra handledartid som du lär behöva även om du är värdigt duktig och extremt motiverad. Om det inte finns lärarkapacitet som behövs för detta extra arbete från lärarnas sida, kommer rektorn att säga NEJ även om det finns plats. Rektorns uppgift är att i första hand se till att de elever som redan går på skolan har en bra studiesituation och bara i andra hand ta hand om nya elever, därför är risken stor att du får ett NEJ - då SA och NB har väldigt olika innehåll och det blir mycket svårt för dig att läsa ikapp även med mycket hjälp från lärarna.

    En annan fråga är - om du vill bli behörig till Veterinär - då är det inte NB utan NA som du i första hand bör söka till och inriktning NATURVETENSKAP på NAprogrammet är den som innehåller alla de nödvändiga kurser: Kemi 2, Fysik 2, Biologi 2 samt Matematik 4.

    Om man inte på gymnasiet uppnår behörighet till en eftergymnasial utbildning, kan man komplettera på komvux eller på högskola: just till Veterinär kan man läsa ett naturvetenskapligt basår. Det blir ett extra år att studera men det blir det också om du bestämmer dig att söka om till NA till nästa år. Med tanke på det, kan du lugnt stanna på SA och läsa Matte 3 b som en av programfördjupande kurser för att bli behörig att söka till Naturvetenskapligt basår på högskolan.
    Om du väljer att stanna på SA, råder jag dig välja inriktning Beteendevetenskap men du blir lika behörig till Naturvetenskapligt basår, oavsett inriktning på SA. Se bara till att få ett godkänt betyg i Matte 3b. Andra kurser som du kan välja läsa som programfördjupande är Naturkunskap 2 och Entreprenörskap, om din skola kan erbjuda dem.

    Du frågar även om du gjorde fel som mailade till SYV angående byta program. Nej, jag tycker inte du gjorde fel. Se vad du får för svar. Förklara "med vändande post" att du vill bli behörig till Veterinär. Du kan få svar från NB att det är möjligt att bli behörig till Veterinär på NB och det är (på sätt och vis) sant. Dock, måste man läsa på mycket mer än heltid under alla tre år på NB, vilket inte känns som ett rimligt upplägg och vi kan inte rekommendera det. Det är ett beslut som hänger på dig och dina föräldrar (du är inte myndig). Om NB erbjuder dig byta och lovar att lägga till alla de nödvändiga kurser som behövs för att bli behörig till Veterinär - får du ta ställning till det. Glöm bara inte att tänka på att det blir att läsa väldigt mycket mer än heltid, vilket är inte bra för hälsan och inte för betygen heller.
    Jag känner inte någon elev som direkt efter Naturbruksprogrammet kom in på Veterinärutbildningen. Jag frågade ett antal kollegor och fick svar från dem att de inte heller känner till någon som gjorde det. Det är en sak att bli BEHÖRIG och en annan sak att verkligen komma in. Eftersom antagningspoängen är så pass höga att det inte räcker med bara A-betyg i alla gymnasiekurser, man måste även ha läst kurser för Meritpoäng, vilket gör att man läser ännu fler kurser eller så måste man träna på högskoleprovet för att få högt på HP och komma in den vägen.
    Läser man på mer än heltid, har man inte tid att träna på HP och göra om HP flera gånger - varje höst och vår.

    De realistiska alternativen för dig som jag ser är följande:
    1. stanna på SA, lägga till Matte 3b och kämpa för allra de högsta betygen; söka sedan ett Naturvetenskapligt basår på högskola/universitet och efter det - till Veterinär;
    2. söka om till åk1 nästa års antagning till NA, inriktning Naturvetenskap;
    3. söka om till åk1 nästa års antagning till NB, lägga till kurser för Grundläggande behörighet samt Matte 2a och 3b och söka Naturvetenskapligt basår efter NB och till Veterinär efter det.
    Alternativ nr. 3 tar ett år längre tid än alternativ 1 och 2 men det kan vara värt det - då du lär dig mycket om djuren och kan verkligen testa i fall yrke Veterinär passar dig.
    Se kort beskrivning och en liten film på http://www.framtid.se/profession/veterinar/

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen, Nora! Du skriver om att du inte kan tänka dig jobba inom Samhälls-yrkena. Det är mycket möjligt att efter SA jobba med i princip "vad för nåt som helst". Det finns f d SA elever som jobbar som säljare i butik, som personliga assistenter, som administratörer, receptionister, reseledare och med mycket annat
    eller studerar till någonting helt annat än inom SA. På gymnasiet blir du behörig till eftergymnasiala studier och med en liten komplettering kan man bli behörig till väldigt många olika studier. Du kan se på t.ex. www.yhguiden.se vad det finns för olika yrkeshögskoleutbildningar.

    Om du är mycket osäker på vad du vill bli "när du blir stor" eller vad du vill göra efter gymnasiet, är det någon större vits att byta? Om du inte vet vad du vill byta till, menar jag... Det kan vara bättre att "gräva där man står" och med det menar jag att göra det bästa av den situationen där du är nu: genom val av inriktningen och valbara kurser försöka styra i den riktningen som känns bäst för dig och se sen vart det leder.
    Som ordspråket säger: "Man vet vad man har men vet inte vad man får". Det kan, alltså, bli både bättre och, tyvärr, även sämre om du byter program. Det finns exempel då eleverna byter fram och tillbaka - dvs från ett program och sedan efter ett par månader - tillbaka till samma program (då de upptäcker att det var bättre förr). Jag säger inte att det blir så för dig. Jag vet inte hur det blir för dig. Jag menar bara att om man inte riktigt vet vart man vill komma, ser jag inte någon större mening att försöka byta. Mitt råd är att antingen försöka komma fram till vad du verkligen vill jobba med i framtiden
    eller
    att stanna - än så länge i alla fall - där du är och se sen...
    Du kan t.ex. ha som mål att söka om till nästa år och med tanke på OMVALSPERIOD fram till maj - har du gott om tid. Du fortsätter läsa på SA nu och funderar fram till slutet på april till vilket program du vill söka till åk1 nästa års antagning. Du gör din ansökan med hjälp av SYV på din skola (eftersom du inte får kod, som niorna får). Du kan också kontakta Antagningskansliet och be om en kod/inloggning till ansökningssidan och kan då göra ditt gymnasieval själv (som du gjorde förra året).

    Jag kan inte (och vill inte) bestämma åt dig. Jag kan bara säga vad jag tycker, ge förslag och råd.
    Hoppas någonting i mina svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV