Olivia

    Hej! Jag går just nu i 9:an och har nyss sökt till gymnasiet. Bor i Göteborg och har sökt till några skolor i min hemkommun. Jag är intresserad av det estetiska programmet och vill gå på en skola som erbjuder musikal. Jag har även sökt till en skola i Lund (Ldmg) som erbjuder just detta med musikal och spetsutbildning. Problemet är bara att jag måste flytta hemifrån om jag ska börja på den skolan. Jag vet att jag får både studiebidrag och inackorderingsbidrag om jag skulle börja på den skolan eftersom det är en spetsutbildning. Den skolan verkar helt fantastisk och har precis det jag vill läsa och de kurser som jag tycker är viktiga för mig. Jag ska sommarjobba i sommar och extrajobbar även på fritiden så kan spara ihop en del innan gymnasiet. Mitt extrajobb går även att jobba med i Lund så jag kan fortsätta med det där. Tyvärr vill inte mina föräldrar att jag ska börja där. De säger att jag inte kommer att få råd och att jag är för liten för att flytta hemifrån. Jag vet att jag är liten och att jag kommer att få leva väldigt snålt om jag skulle bo där. Det är min drömskola och jag skulle göra vad som helst för att få börja där. Jag är en väldigt mogen, självständig och ansvarstagande person för att vara i min ålder och hade klarat av att bo själv bättre än de flesta i min ålder. Har pratat med elever på den skolan och alla säger att den är fantastisk även en elev som flyttat hemifrån och jag har fått höra hur hon löst det och lever osv. Har varit på besök på flera skolor i Göteborg men ingen är som denna eller har musikalutbildning. Vet att denna skolan hjälper till att hitta boende och att man kan bo i kollektiv med andra elever från skolan så det kostar mindre per person och att man inte får bo ensam. Skolan har öppet sent varje dag för att elever som flyttat ska kunna hänga kvar, få hjälp med läxor och kunna prata med lärare och kurator osv. Skolan är alltså väldigt van med elever som flyttar och är duktiga på att ta hand om dem. Jag har sökt till denna skolan och mina föräldrar har tillåtit mig att gå på antagningsprovet som är om några veckor men låter mig inte börja där om jag skulle bli antagen. Det är min största dröm och allt jag vill. Mina föräldrar har alltid varit ganska oroliga av sig och låtit mig göra saker senare än jämnåriga. Efteråt har de alltid ångrat sig och tyckt att jag också klarat av olika saker i åldern de inte tillåtit från början. Jag tar ganska mycket ansvar hemma och städar, tvättar, tömmer diskmaskinen osv och har själv inga problem med hushållssysslor. Jag vet att de hade ångrat sig om de såg hur bra jag haft det att flytta hemifrån och bo själv. Det är bara allt jag vill. Kan de hindra mig från att börja på den skolan om jag blir antagen? Om jag hittat boende, jobb, kollektiv osv. Jag vill inte börja någon annanstans. Jag har ont i magen varje dag för rädslan att inte kunna börja där och övar hela tiden på antagningsprovet som är i mitten av mars. Har läst på mycket om att börja på gymnasiet i annan kommun och kollat hur mycket jag kan få i bidrag osv och är ganska driven av mig. Jag vet att det hade funkat för mig. Jag vill gå på den skolan jag vill inte den mina föräldrar vill. Mvh Olivia

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia!
    Reglerna i Sverige säger att en elev får söka till vilken gymnasieskola som hen själv vill men att vårdnadshavare bestämmer var en omyndig person bor. Det är i det fallet som du beskriver en stor paradox. Å ena sidan, så får du söka till vilken gymnasial utbildning du vill i hela Sverige men å andra sidan, om du blir Antagen, så kan du ju inte pendla (dagligen) mellan Göteborg och Lund för att det är får långt. Om vårdnadshavare inte går med på att låta dig flytta, då kan du göra det först den dagen du fyller 18 år. Det är i alla fall vad vi fick för svar från alla de sakkunniga som vi har kontaktat.
    Det finns familjer som flyttar ganska långt (hela familjen, alltså) för att en elev ska kunna gå på den skola som passar bäst. Jag undrar hur du skulle känna om din familj gick med på att flytta till Skåne för att du skulle kunna gå på en gymnasieskola i Lund? En annan lösning kan t.ex se ut så här: en av vårdnadshavare skaffar en tillfällig bostad inom pendlingsavstånd från Lund och där bor ni under skol-veckorna tillsammans (alltså du bor "hemma" hos en av dina vårdnadshavare) - för att det ska bli möjligt, så måste den vårdnadshavare kunna jobba på distans eller hitta ett nytt jobb i Skåne. Jag vet inte alls om det är någonting som är möjligt (praktiskt sett) men det är i alla fall sådana lösningar som jag vet (ibland) förekommer när en elev vill gå på en skola utanför pendlingsavstånd från föräldrahemmet.
    Jag förstår att du tror du klarar dig både ekonomiskt sett på andra sätt, men beslutet ligger inte hos mig. Jag kan inte tvinga dina vårdnadshavare att låta dig flytta. Hur kan du försöka övertala dem? Jo, fundera t.ex på om er familj har vänner eller släkt i Skåne och om du i så fall skulle fråga om du kan bo hos dem, alltså hos era släktingar eller vänner till familjen?
    Jag undrar en sak - när fyller du 18 år (vilken månad och år?) detta är viktigt för att kunna komma med info om när du, som senast, kan söka till år1 på gymnasiet. En "kreativ lösning" kan kanske vara den att du går på en musikinriktning eller dansinriktning i Göteborg (så länge) men när du fyller 18år och själv får bestämma var du bor, då söker du till din favoritskola i Lund.
    Om du blir antagen till skolan i Lund, men vet att dina vårdnadshavare inte låter dig flytta, se om du kan få personal på skolan i Lund hjälpa dig att övertala dina vårdnadshavare... jag tror inte personal på skolan där är ovan med problemet som du beskriver.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Olivia : Hej! Tack så mycket för svar. Är 100% säker på att de inte vill flytta med hela familjen tyvärr. Har tyvärr inga släktingar i Lund heller. Jag fyller 18 år i augusti 2025. Ska försöka få personal på skolan att hjälpa mig att övertala dem. Om jag inte lyckas får jag nog göra ditt kreativa lösning och gå gymnasiet här i två år och sedan byta.
    • Milla : Jag är inte säker på att du ska kunna "byta" dig in i år3, men du får söka till hösten 2025 "på nytt" och i fall du kommer in på en skola i Lund, i år1, alltså, och kan samtidigt uppvisa godkända betyg från samma program och inriktning då bör du bli "uppflyttad" - det är så jag menar att det går till. Och du blir inte för gammal att söka till år1 även till hösten 2026 men om du genomför 3årigt nationellt program i sin helhet, då kan du inte bli antagen till gymnasiet igen (på så sätt blir det för sent att söka till HT26, men till HT25 hinner du inte genomföra 3år på gymnasiet, utan endast 2 år, så du kan och jag också tycker BÖR söka på nytt; detta samtidigt som du läser utbildning i eller nära Göteborg).
    • Milla :

      Och här kommer tips på utbildningar inom pendlingsavstånd för dig: ES/musik på LBS i BoråsLBS i Trollhättan och på Donnergymnasiet och Rytmus i Gbg.

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret