Sandra
    Hej! Jag ska försöka hålla mig kort. Jag har nu varit på ett utbytesår i USA. Eftersom detta år inte räknas så kommer jag börja 2an till hösten(estet musik). Men grejen är den att jag kommer att tenta av matte 2b + engelska. (eftersom jag läst 1 års matte här och ja engelskan är självklar) Mitt schema kommer alltså vara väldigt kort. Så då har jag funderat på om jag kan läsa in några kurser detta år och ev ta studenten 1 år för tidigt? Men hur funkar det? Kan jag läsa in Svenska 3, religion, Naturvetenskap och historia i tvåan på skolan? Eller kan man göra det på distans?
    Eftersom jag är en person som behöver utmanas och jag var hemskt uttråkad i 1an eftersom allt var antingen för lätt eller tråkigt. Så undrar jag om jag kan snabba på utbildningstiden lite? Kan man läsa kurser under sommaren? Kan man via skolan plugga hemma?
    I USA tog jag även idrott, kan man tenta av den också isf?

    Om detta inte funkar och jag måste gå två år med typ 5 kurser i veckan kan jag läsa typ universitets kurser eller något anat under tiden?

    Är väldigt tacksam för snabbt svar!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sandra!

    Så spännande - utbytesår i USA! Kan du berätta lite om det? Vad tycker du var bra & mindre bra under det året? Vad har du lärt dig? Jag förstår att det är jättemycket du har lärt dig, men vad känns som det viktigaste av det, du har lärt dig? Berätta gärna så mycket som möjligt!

    Och nu - till din fråga: mycket bra att du har ambition på att bli klar med gymnasiet snabbare - på ett år i stället för två. Har du frågat på din gymnasieskola om den möjligheten? Det är rektor på ditt program som har stor makt att besluta om det, som du efterfrågar. Någon utarbetat koncept finns tyvärr inte. Det är också i mångt & mycket fråga om kostnader för skolan: att specialanpassa och/eller ge lärarna i uppdrag att sköta distansundervisning under sommaren (när de egentligen har semester) blir väldigt dyrt för en skola: lärarna och övrig personal jobbar ju inte gratis och övertid kostar väldigt mycket. Det kan vara så att det helt enkelt inte finns resurser för det.

    Det som skolan är skyldig att ge en elev är - möjlighet att läsa kurser till gymnasieexamen, 2500 poäng. Att ge möjlighet att tenta av kurserna i förväg eller ge ersättningskurser eller ordna sommarundervisning - ingår inte i skolans skyldighet.

    Jag undrar en sak: vet du om att det enbart Heltidsstudier som ger dig rätt till Studiebidrag från CSN? Om du tentar av någon kurs i förväg, läser du inte längre den kursen och det blir med det - Deltidsstudier (mindre än heltid är deltid, även om det är 99.99% av heltid - blir det deltid; CSN avrundar alltid "neråt", dvs om en studerande läser på 99.99% - är det 75% för CSN). Det är enbart 100% som är heltid. Om du vill ha rätt till Studiebidraget (Studiehjälp) från CSN, är det nödvändigt att du på förhand får svar från din skola om det blir möjligt för dig att få någon "ersättningskurs" - så att du fortfarande läser på heltid.

    Fråga på skolan: du kan gå via SYV eller din klasslärare/mentor - men de kommer i sin tur att tillfråga rektor på programmet, så du kan också direkt vända dig till rektor. Var beredd på att du - tyvärr - kan få ett Nej på dina frågor och förslag. Och i så fall har jag ett förslag: självstudier i andra kurser och/eller ämnen eller att du skaffar dig ett extrajobb vid sidan av studier - på kvällen och helger skulle du kunna jobba någonstans (då samlar du på dig arbetslivserfarenhet, vilket alltid är bra). Andra möjligheter är att bli volontär i någon eller några organisationer/föreningar, vilket ger erfarenhet och kontakter, som kan komma till nytta i framtiden. Förslag på var man kan bli volontär ser du bl a här: http://www.fragasyv.se/dokument#Bli_volontaer (Rubriket är LÄNKAR) - och du kommer till olika sidor som t.ex. http://www.mattecentrum.se/hjalp-till/bli-volontar

    Självstudier finns det mycket info om på Internet och det kan ibland vara svårt att avgöra om en sida är seriös & pålitlig eller ej. Vi har därför samlat info på http://www.fragasyv.se/dokument#Studera_mera (Rubriker är LÄNKAR, här också :) och oavsett vad man pluggar (och om det är en kurs på skolan eller självstudier) så är det bra att vässa sin Studieteknik, http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik (även om man är bra på det, kan man alltid bli ännu lite bättre).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Återkom gärna med berättelsen om ditt utbytesår i USA!

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA

    • : Hej igen!
    • : Jo det var en väldigt häftig upplevelse med den så kallade "school spirit" som dom har i USA med skollag, och andra efter skolan aktiviteter. Men menar du alltså att det inte går att på något vis läsa in kurser snabbare? Går det inte att läsa på gymnasiet och på distans samtidigt? Sen så har min syv sagt att de var helt ok att tenta av men har inte nämnt någonting om CSN. Ska dock prata med henne om några dagar. Så om jag kunde få läsa till någon annan kurs i tvåan så jag går 100%, så kan jag inte få studie bidrag i 3an?
    • Mikael : Om du läser på hel tid, har du rätt till Studiebidrag från CSN. Deltidsstudier ger inte rätt till Studiehjälp från CSN. Det är CSN´s regler och skolan har inte med det att göra. Men skolan är skyldig att rapportera till CSN hur mycket varje elev läser, sen är det CSN som fattar beslutet. Läsa på distans, skriver du. Var skulle du göra det? jag skriver också ett nytt svar till dig.
    • Mikael : Ang. studiebidrag - kontakta CSN, det är de som bestämmer. Reglerna säger att UNDER TIDEN MAN LÄSER PÅ GYMNASIET PÅ HELTID, har man rätt till Studiehjälp. Under tiden man läser på Deltid på gymnasiet, har man inte rätt till Studiehjälp. Det kan hända att CSN kan bevilja någon sort undantag i fall du tentar av någon kurs på förhand. Det är bäst att fråga dem som bestämmer i detta fallet, dvs CSN.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Om du hittar något ställe där du kan läsa gymnasiekurser på distans, tipsa oss. Vi känner inte till ngt. annat än http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium men då måste du söka till den skolan och läsa HOS DEN SKOLAN, och inte på din "gamla" gymnasieskola.

    Komvux har distanskurser (oftast i alla fall). Där blir du behörig att läsa från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år eller när du har avklarat 3-årig gymnasial utbildning. Innan dess är man obehörig att läsa på Komvux.

    Om din gymnasieskola vill köpa distansstudier för dig på t.ex. Hermods (som säljer distanskurser till kommuner och organisationer av olika slag) - så är det helt OK. Det är dyrt och skolan är inte skyldig att köpa någon kurs utanför sin egen skola. Därför blir det oftast ett Nej på ansökan om att få läsa vid sidan av på distans. Men du bör definitivt fråga på skolan. Vi tror inte du får det beviljad men blir väldigt glada om vi har fel.

    Din skola är skyldig att ge dig möjlighet att läsa kurser som kan ge dig gymnasiekompetens (om du uppnår godkända betyg i dem). Alla speciallösningar ingår inte i skolans skyldighet. Ibland får någon elev på någon skola något extra - läsa "utökade kurser" eller ngt. annat men det är rektor på programmet som bestämmer.

    Du bör givetvis fråga om allt som du önskar dig.
    Vi får hoppas du får det beviljad.

    Med vänlig hälsning
    Mikael