Farydah
    Hej! Jag studerar för tillfället på ett universitet i USA då jag fått ett scholarship för idrott. Första året pluggade jag business men just nu pluggar jag biologi/ pre-medical, det jag undrar är hur jag går tillväga ifall jag vill fortsätta mina medicin studier hemma i Sverige när jag är klar här? Söker jag in som vanligt på antagning. se? Måste jag läsa alla år eller kan jag tillgodose vissa kurser? Kan jag ens fortsätta mina studier hemma ? Mina gymnasiala betyg är för dåliga för att jag ska kunna komma in med dem så kan jag söka med betygen jag fått här i USA ? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Farydah,
    det är viktigt att du får ett 100 % korrekt svar och
    jag måste därför hänvisa dig med din fråga till
    https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/# där du kan både leta efter information på deras hemsida och ställa en egen fråga - till höger ser du rubriken FRÅGA OSS? och om du dubbelklickar på den, kommer en dialogruta fram där du kan skriva din fråga, som skickas till Antagning via epost. Det finns möjlighet att ringa till dem också.

    Andra ställen där du ev. kan få svar på din fråga är Studievägledare på de Universitet i Sverige där Läkarutbildning bedrivs, här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/lakare-195 ser du en lista, bestående av 8 läkarutbildningar på 7 orter.

    Jag vill också passa på och ge dig tips på andra utbildningar inom det området som intresserar dig - Medicin. Du vet säkert själv att på högskola/Universitet kan man, förutom läkare, utbilda sig till sjuksköterska, sjukgymnast, tandhygienist, arbetsterapeut, audionom m.fl.
    Men det finns även andra typer av utbildningar än högskoleutb., t.ex. yrkeshögskoleutbildningar, som är mindre kända, vilket är jättesynd för att det finns många som är bra och leder direkt till jobb.
    På länkarna nedan kan du se exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kan vara av intresse för dig:
    http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=12&Municipality.county=&Education.text=
    http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=4&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Education.available_slots=0

    Önskar dig allt väl!
    Julia SYV