Tilda
    Hej! Jag har precis gått min första termin på det samhällsvetenskapliga programmet. Jag valde den linjen för att jag inte vet vad jag vill bli när jag "blir stor". Nu har jag börjat få tankar om att bli veterinär, då jag alltid har älskat djur. Finns det någon chans att jag kan utbilda mig till veterinär senare, trots att jag går sam? Eller måste jag byta till det naturvetenskapliga programmet? Jag vill helst inte byta , tänk om jag ångrar mig och inte vill bli en veterinär? Biologi, kemi, fysik och teknik är inte ämnen som jag tycker om så värst mycket.

    Läste någonstans att man kan gå ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet och sedan utbilda sig till veterinär, skulle det vara ett bra alternativ om det nu är så att jag fortfarande vill bli en veterinär om tre år?

    Jag kan läsa till Matte 3 (och 4) samt naturkunskap 2 på programfördjupningar, är detta något jag borde göra istället för att byta program? Vill alltså helst inte byta program.

    På individuellt val står det att man kan välja på någon/några estetiska kurser och idrott och hälsa, kan man inte ha några andra ämnen där?

    Tack! (förlåt för många frågor!)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Tilda,
    att söka till Naturvetenskapligt basår efter gymnasiet är ett bra alternativ för att bli behörig till veterinär.
    Läs Matte 3b om du kan, då behörighet till Nat.vet.basår kan innehålla Matte 3 /det gör det på Stockholms & Göteborgs universitet/.
    Inom Individuellt val 200 p. kan du läsa vilka som helst kurser som din skola kan erbjuda och till vilka du är behörig. T.ex. kan du inte läsa Fysik 2 om inte du innan dess får godkänt betyg i Fysik1.

    Ett annat alternativ är att söka kurser på komvux efter gymnasiet. Du kan söka till komvux och nat.vet.basår samtidigt och se var du får plats. Får du plats på båda, kan du välja sen.

    Det är hårt konkurrens om platser på utbildningen till Veterinär och man måste ha höga betyg / i alla fall inte lägre än B i alla kurser/ eller få högt resultat på Högskoleprovet.

    Alternativ till Veterinärutbildningen finns på både högskola och på yrkeshögskola:
    Djursjukskötare http://www.slu.se/sv/utbildning/grundniva/djursjukskotare/ 3 år på Sveriges Lantbruks Universitetet
    och http://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/djurvardare Djurvårdare 1,5 år på Yrkeshögskolan.
    Ett årigt utbildning http://www.yhguiden.se/utbildning/jallaskolan/djurvard-och-biomedicinsk-teknik finns också inom Yrkeshögskolan.
    Just Yrkeshögskoleutbildningar är generösa vad det gäller behörighetskrav. De får lov att ta in upp till 20 % obehöriga sökande, dvs om det står att du måste ha läst på ett viss gymnasieprogram & du har läst ett annat program - kan du ändå söka en YH utbildning och bli bedömd kunna klara utbildningen och komma in.
    Så kan man inte göra när man söker till högskola/universitet. Är man obehörig, kommer man inte in på högskola. Undantag kan finnas: söka på reell kompetens, men då måste man ha jobbat i många år inom rätt bransch eller på andra sätt kunna bevisa att man har de rätta förkunskaperna.

    Om du skulle byta program till NA, måste du läsa om ett år, och du vinner inget på det. Det tar ett år på natur.vet.basåret eller på komvux efter gymnasiet - så det går på "ett och ut". Att läsa matte 3 och naturkunskap 2 är en bra idé. Du kan inte ersätta fysik, kemi & biologi med naturkunskap men det blir lättare att läsa vidare mot veterinär med naturkunskap 2 i bagaget.

    Om jag missade att svara på ngt., var god hör av dig igen!
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier! Mvh Mikael SYV
    • : Tack så mycket för svaret, det hjälpte verkligen! Var lite orolig att jag aldrig skulle kunna bli veterinär för att jag inte går natur!
    • Julia : Vi på Fragasyv.se är alltid mycket glada om våra svar blir till hjälp! *L*