Linda
    Hej

    jag har alltid vart intresserad i samhället osv, därför kommer jag att välja samhällsprogrammet inför mitt gymnasieval.

    Har dock aldrig varit helt hundra på vad jag vill plugga vidare till, men har tänk på att bli advokat eller juridik. Fick nyligen reda på att man bör gå ekonomiprogrammet för att blir det. Det fick mig att tänka om lite, har aldrig varit intresserad av ekonomiprogrammet och därför vet jag inte om jag gör det jobbigare för mig själv att välja samhällsvetenskap, istället för ekonomi.

    Undrar därför ifall jag kan fortfarande gå samhällsprogrammet även fast jag vill plugga vidare till advokat eller juridik ?
    Även vilken inriktning på samhällsprogrammet som hade passat bäst.

    Tack i förhand :)
    • : Jag läste samhällsprogrammet och läser till jurist nu! Inriktning kvittar helt. TIps: Välj något som intresserar dig och som du är bra på, det kommer bli enklare för dig att få bra betyg då!
    • Mikael : Tack för din kommentar - uppskattad!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Det är helt ok att plugga på samhällsvetenskapsprogrammet och söka senare till juristprogrammet på universitetet; du kan gå valfri inriktning på Samhällsvet programmet.

    Annars så finns det inriktning Juridik på ekonomiprogrammet - se info på

    https://www.gymnasieguiden.se/program/EK/juridik - där man läser några juridiska kurser, vilket kan vara roligt för dig som är intresserad av juridik.

    För behörighet till juristprogrammet på högskolenivå ställs det inga krav på att ha läst juridik på gymnasiet - därför hår det bra att läsa i princip vilket program som helst; det är inte omöjligt att på ett valfritt gymnasieprogram bli behörig till jurist och på sikt bli en advokat.