Lova

    Hej! Jag har gått ut gymnasiet 2018 med godkända betyg och en examen. Jag hade spanska som tillvalsspråk. Jag gjorde en prövning i Spanska 3 och fick ett högre betyg. Min fråga är då: Kan man höja spanska 4 genom att gå kursen på komvux igen och göra prov eller liknande som kursplanen ser ut. Eller måste jag göra en prövning på den kursen också? Hur går man tillväga om man vill göra en prövning utan att gå i en skola?

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej,
    du får söka kurser på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du får plats på en komvux-kurs eller inte kan ingen annan än komvux i din kommun ge svar på. Om du redan har godkänt betyg i Spanska 4 men vill läsa kursen igen för att höja betyget från E... eller högre, alltså om du ej har F och vill höja från icke-godkänt betyg, då är chansen att få plats på komvux väldigt liten (det är inte förbjudet att ge plats till dig men komvux har oftast inte råd erbjuda kurser för konkurrenskomplettering).

    Prövningar
    Du skriver att du redan har erfarenhet av att göra Prövning. Då går du tillväga på samma sätt som förut men denna gången söker då var du kan anmäla dig till Spanska 4 för att det är den kursen som du vill göra prövning i, om jag förstår dig rätt.
    Du vet säkert själv redan om att du får söka plats på Prövnings-tillfällena i hela Sverige, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i.
    Dock är det rätt svårt att hitta var man kan göra prövningar. Det var svårt redan innan Covid-19 och nu är det i princip omöjligt; många prövningar ställdes in; lärarbrist och "ekonomiska ramar" gör det extremt svårt att erbjuda prövningar. Om du hittar var du kan anmäla dig till en prövning - var snabb för att prövningstillfällena blir oftast uppbokade väldigt-väldigt fort. Jag blir ledsen men inte alls förvånad om du inte hittar var du kan anmäla dig till en prövning.