Elev

    Hej! Jag har fått en plats på ekonomiprogrammet där min rektor har satt mig. Jag har däremot velat fortsätta till årskurs 2 samhäll. Det var hans beslut, inte mitt. Skolinspektionen säger att inget kan tvinga mig att byta. Har nu med tiden insett att jag känner mig väldigt utanför när jag inte får gå med min årskull. Det känns inte alls bra. Vad är det som säger att det kommer att bli svårare för mig i årskurs 2 än i årskurs 1? Jag har ju läst precis samma som mina kompisar, vart på samma lektioner. Bara det att jag varit dålig på att lämna in uppgifter. Jag känner och vet att jag har kunskapen. Jag är motiverad för en nystart oavsett om det är i 1’an eller 2’an. Men Tror du/ni att det skulle bli svårt för mig i årskurs 2? Varför isåfall? Samt, kan jag läsa de kurser som jag fått F i när jag gick i 1’an på komvux? Eller är det vissa kurser man inte kan läsa på komvux? Får man välja själv vad man vill läsa? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    mål med gymnasiestudier är att få ut Examensbevis. Det ställs höga krav för att kunna få ut examensbevis. Kurser från alla tre årskurser ingår i examensbevis. Man kan som max ha 10% poäng som är betygsatta med F. Alltså 90% betyg från tre årskurser på gymnasiet bör vara betygsatta med godkänt betyg (E eller högre). I annat fall uppfyller man inte kraven för examensbevis.
    Om du inte har nästan alla betygen från årskurs 1 godkända, kommer du inte kunna uppnå kraven för examensbevis.
    Att umgås med kompisar och trivas är givetvis viktigt men det är inte det som är huvudsyfte med utbildning på de nationella gymnasieprogram - utan att kunna uppnå kraven för examensbevis så att man efter gymnasiet kan få jobb eller komma in på en eftergymnasial utbildning. Därför råder vi ta tillfälle i akt och gå om årskurs 1 om du nu har sådan tur att du fick den möjligheten.
    Söka till komvux efter 3 år på gymnasiet ska du kunna göra men komvux har begränsade resurser och det är inte alltid som man får plats på kurserna. Villkor för studerande på komvux är mycket mindre fördelaktiga, jämfört med gymnasieelever.
    På komvux betalar man för kurslitteratur "ur egen ficka", man får inte gratis lunch och inget åkkort - allt detta ska man betala själv. Studiemedel som man kan få för studier på komvux (eller studiehjälp om man är under 20 år) - här ställs det också tuffa krav för att visa godkända studieresultat, det är inte så att man är inskriven på komvux så får man studiebidraget (som det är på gymnasiet) utan man måste verkligen uppnå godkända betyg, annars får man avslag från CSN för nästa studieperiod och får då läsa utan något studiestöd (men betala för resor till-från skolan, för sin mat och böcker ska man ändå göra - men med vilka medel då?, kan man fråga sig).
    Sedan berättar de unga vuxna som läser på komvux att de läser i grupper med Olika personer, många av de mycket äldre än de själva - t.ex kan man vara ensam ungdom i en klass där alla andra är över 40 år gamla, och t o m ännu äldre, som har familjerna och springer hemåt fort efter lektionerna - alltså kan bli rätt så svårt att få umgås med klass-kompisar. På komvux brukar man inte ha någon klasslärare/mentor, skolsköterska och så är det mycket begränsat tillgång till kuratorisk hjälp. Alltså, ska man "klara sig själv bäst man kan".

    Vi tycker därför att i fall en elev fick en så stor förmån som att kunna gå om ett år på gymnasiet, så ska man se det som möjjlighet att skaffa sig ännu bättre kunskaper, högre betyg och kunna få bättre utgångspunkt inför framtida arbetsliv!
    Vänligen
    Julia SYV