Elev

    Hej! Jag har fått en plats på ekonomiprogrammet med 04’orna där jag ska testa idag. Jag är 03’a. Däremot så vet jag inte om jag vill göra detta, jag kanske ändå vill fortsätta upp till 2’an på samhällsprogrammet. Kommer detta att gå? Kan jag ändra mig och fortsätta upp till årskurs 2 även fast jag har fått en plats på ekonomiprogrammet i årskurs 1 med 04’orna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    du ställer en fråga som vi på FRåGA SYV inte riktigt kan svara på. Vi vet inte alla detaljer i den situationen som du beskriver.
    Det finns rätt att fullfölja utbildning där man blev Antagen. Med "utbildning" menas (i alla fall enligt vår tolkning) Program och inriktning på en viss gymnasieskola. Alltså, om du nu är antagen på ett visst program (och inriktning inom programmet) - så är det just där som du har rätt att läsa vidare, ej på någon annan utbildning där du ännu inte är antagen. Var du idag är "antagen" och vad menas med att du ska "prova" gå med en viss klass, vet vi inte - är du formellt inskriven på en annan utbildning än där du "provar"?
    Det blir alltså en fråga till rektor på din gymnasieskola att svara dig angående om du kan ändra dig och gå en annan utbildning på samma skola, eller inte.
    Du kan också ringa till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200.
    Lycka till med dina studier!
    Julia SYV

    • Elev : Hej! Jag har fått en plats på ekonomiprogrammet och jag är antagen där. Det var däremot inte jag som bestämde detta utan min rektor. Jag pratade med skolinspektionen och dom säger att inget kan tvinga mig att gå om. Att jag har rätt att fullfölja min utbildning, alltså samhällsprogrammet i 2’an.
    • Julia : Då tycker jag du ska visa svar från skolinspektionen till rektor på din skola. Allmänt gäller: studier på högre nivå är i Sverige frivilliga. Har man fått Slutbetyg från grundskolan och är behörig till yrkesprogrammen på gymnasiet, har man uppfyllt sin skolplikt. Studier på gymnasiet bedrivs i mån av plats och möjlighet, alltså ej kan garanteras att alla får läsa. Har man fått studieplats ska man vara "rädd om" den och göra sitt bästa. ... Vi rekommendrara också att ha en pågående dialog med sina lärare och respektera det som de anställa på skolan råder till. Om lärare och rektor rekommendrar byta program eller gå om en årskurs - är det oftast den bästa lösningen (i alla fall på sikt). Just för stunden kan det kännas jobbigt men med tanke på att man ska efter gymnasiet kunna komma in på en högre utbildning eller få jobb, så bör man skaffa sig stabil kunskapsgrund att stå på i många år framöver.