Elev

    Hej! Jag undrar om man kan gå upp till åk2 med 450 poäng? Är det något som säger att man inte kan göra detta? Kan jag läsa de ämnena jag inte fick godkänt i, vid sidan av i 2’an? Kanske att jag kan läsa dessa kurserna med 04’orna till terminsstart?

    • Mikael :

      Schemat på skolan kommer inte läggas utifrån vilka kurser just du behöver läsa. Det blir troligtvis kurserna som du måste läsa som går samtidigt. Och du kan ju inte klona dig för att vara på flera lektioner samtidigt. Sedan är det också så att du kommer i så fall behöva läsa på väldigt mycket mer än heltid vilket går emot alla de rekommendationer som experterna kommer med. Hur ska du orka studera till exempel 60 timmar per vecka (när vanlig studietid är 40 timmar per vecka)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    elevens rätt att fullfölja påbörjad utbildning regleras i skollagen 16 kap. § 37.
    Men...
    Exakt hur utbildningen läggs upp för varje elev ansvarar "huvudmannen" för. I praktiken ligger det ansvaret på rektorn. Konstigt nog, har då eleven rätt att till exempel läsa matematik 2 om hen fick F i matematik 1. Och så har eleven samtidigt rätt att gå om matematik 1 på grund av att hen fick F i den kursen. I praktiken funkar inte det - varken sig schemamässigt eller "kunskapsmässigt" (kurserna bygger på varandra i de allra flesta ämnena med några få undantag).
    Alltså utan godkända kunskaper i Samhällskunskap 1b kommer man inte kunna uppnå godkänt i Samhällskunskap 2. Och så vidare... i alla de ämnena (eller i nästan alla) som finns inom gymnasieskolan.