wilma
    Hej. Jag går just nu i 8an och peppar inför gymnasiet (naturbruk) men vill också bli utbytesstudent i USA. Kan man på något sätt byta ut ett gymnasieår mot ett utbytesår eller måste man gå ut gymnasiet med dom som är ett år yngre? Eller vad skulle ni rekommendera med de hela utbytesåret?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Wilma!
    Man brukar gå ut gymnasiet ett år senare dvs med de som äe ett år yngre om man åker på ett utbytesår.
    Eftersom du vill gå naturbruksprogrammet är det nog den enda lösningen.
    Annars, om man t ex går SA eller EK kanske skulle det gå att hitta an skola i USA som undervisar enligt en svensk läroplan, t ex se om det finns en skola vid den svenska ambassaden eller så skulle du kunna läsa på distans medan du är i USA , men det är teoretiska kurser som går att läsa på distans, inte naturbruk.
    Att vara ett år äldre än resten av klassen är annars en fördel: du är mognare med mer livserfarenhet.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare