Melanie
    Hej, jag går i 9:an just nu och vill gärna gå på vård och omsorg. Om jag kommer in på VO och sedan tar studenten blir jag ju undersköterska. Har läst att en undersköterskeutbildning motsvarar en "Associate's degree in Nursing" (tar 2 år) i USA vilket i sig motsvarar ungefär hälften av en amerikansk sjuksköterskeutbildning (andra halvan är "Bachelor's degree in Nursing"(tar ytterligare 2 år); en kandidatexamen). Kan jag då (efter att ha gått vård- och omsorg) direkt börja på en Bachelor's degree? Eller behöver jag först studera till en Associate's trots att jag gått vård- och omsorg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Melanie,
    du bör fråga på den skolan i USA dit du vill komma in på. Jag tänker också på följande: det är först om 3 år som du ska kunna ansöka till en eftergymnasial utbildning, oavsett vilken eftergymnasial utbildning du väljer att satsa på. På så lång tid kan mycket ändras. Reglerna för antagning till utbildningar i USA kan ändras. Och även dina planer inför framtiden kan också ändras. Det skulle innebära att även om du idag eller inom kort skulle få de exakta svaren på dina frågor så kanske det inte alls blir aktuellt om tre år (för att reglerna har ändrats eller för att du ändrar dina planer och vill, efter gymnasiet, göra någonting annat).
    Det kan jag i alla fall råda dig för: läs så mycket engelska som möjligt (försök på din gymnasieskola även läsa kursen engelska 7). Försök få så goda kunskaper och så höga betyg i alla kurser som du kommer läsa på gymnasiet. Försök få extrajobb och/eller sommarjobb som på något sätt har med vården att göra, eller i andra hand, som har med kunderna att göra (t.ex inom kundtjänst). Arbetslivserfarenhet är mycket värdefull, oavsett vad du i framtiden ska satsa på. Börja spara pengar, om du kan. Studier utomlands blir aldrig gratis. Det tillkommer diverse utgifter och du kommer bli glad av att ha samlat på dig, i alla fall, viss "kapital" (eller buffert).